Občianska participácia – dajme mladým šancu spolurozhodovať

Občianska participácia sa na prvý pohľad môže zdať ako téma určená na občiansku výchovu či akási "nadstavba". V 21. storočí však potrebujeme ísť o kus ďalej od úzkopredmetových vedomostí. Svet je čoraz viac globalizovaný a prináša veľmi komplexné výzvy, ktoré môže pedagóg premietnuť do akéhokoľvek predmetu.

Pýtajme sa, ako môže vzdelávanie v 21. storočí rozvíjať globálne poznanie a lokálny aktivizmus? Ako čeliť dezinformáciám v online priestore? Ako pomôcť mladej generácii získavať zručnosti spojené s adaptáciou na klimatickú zmenu? Môže byť liekom na environmentálnu úzkosť práve aktivizmus?

Prijmime svoje diel zodpovednosti za dobré životné prostredie.. Priložme ruku k dielu. Na škole, vo svojej obci či svojom meste, ale aj na celoslovenskej úrovni. Základom je nebyť ľahostajný k svojmu okoliu a nečakať, že "ono sa to (samo) vyrieši". 

Politikov si volíme na obdobie štyroch rokov a preto je dôležitá občianska kontrola. Samosprávy či štát budú slúžiť verejnému záujmu najlepšie vtedy, keď my - občania - využijeme všetky svoje možnosti vstupovať do rozhodovacích procesov pri ochrane životného prostredia, záujmov slabších a vytvárania spoločného dobra.

Občianska particiápacia je základnou podmienkou fungovania občianskej udržateľnej spoločnosti a plnenia cieľov programu OSN Agenda 2030.

Rodičia a pedagógovia by v aktívnom občianstve mali ísť mladej generácii príkladom. Poukazovať na príklady, že všímaví a aktívni "obyčajní ľudia" môžu meniť svet.

Dajme priestor mladým ľuďom, aby sa od ranného veku zapájali do života školy i obce a zistili, aký je to skvelý pocit pomáhať meniť veci k lepšiemu.