Recenzie a tipy
Spätná väzba | 15. 01. 2022
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:environmentálna výchovaetická výchovaTéma vyučovacej hodiny:pojmy: reuse, reduce, recycle, rot, refuseTipy na rozšírenie, modifikáciu:"strih" na vrecúško na konciPopis vyučovacej hodiny:Na hodine sme zavádzali nové pojmy: znovupoužívaj, minimalizuj, recykluj, kompostuj, odmietni 1. Najprv sme sa rozprávali čo všetko sa dá urobiť s vecami, ktoré (už) nepotrebujeme... 2. Prečo niektoré veci by bolo lepšie ani nekupovať, teda odmietnuť či minimalizovať... 3. čo sa deje s odpadom - skládky, spaľovne vs recyklácia 4. že separovať už iba nestačí 5. pustili sme si video 6. zaviedli pojmy (prepojenie s ANJ): reuse, reduce, recycle, rot, refuse (znovupoužívaj, minimalizuj, recykluj, kompostuj, odmietni) 7. rozhodli sme sa, že si ušijeme vrecúško na pečivo/zeleninu...Meno a priezvisko:Silvia PrelovskáŠkola:ZŠ K. Kuffnera SládkovičovoSpätná väzba | 14. 04. 2021
Recenzia manuálu:Veľmi prehľadne a zrozumiteľne napísaný manuál, rozdelený do logických odvetví a celkov.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:environmentálna výchovaslovenský jazyk a literatúrainéTéma vyučovacej hodiny:reportáž, občianska angažovanosťTipy na rozšírenie, modifikáciu:Možnosť online vstupu priamo od autorov? :-) alebo video?Popis vyučovacej hodiny:- brainstorming o tom, čo si všimli, že sa v ich meste deje, nedeje -diskusia o tom, čo s tým MY, deti môžeme robiť - návrhy, ako sa k tomu postaviť- každý žiak/skupina žiakov si vyberie 1 "problém", ktorý by chcel riešiťMeno a priezvisko:Silvia PrelovskáŠkola:ZŠ s MŠ K. Kuffnera SládkovičovoSpätná väzba | 14. 04. 2021
Recenzia manuálu:Manuál 21 je super vymyslený, nápaditý, odoslala som aj kolegom, dúfam, že aj ich zaujme. Oceňujem dobré prepracovanie, pomôcky, metodické listy, kvízy. Prepojenie aktuálnych tém, týkajúcich sa nášho životného štýlu, klimatickej zmeny, občianskej participácie s vyučovaním je veľmi dobré, dá sa robiť aj v online priestore, čo tiež oceňujem. Výborné sú aj úvody do problémov, videá so zaujímavými ľuďmi. plánujem využívať na etickej výchove i na hodinách slovenského jazyka. Tiež je použiteľný pri rôznych aktivitách Zelenej školy, čiže vie ho využiť i kolégium Zelenej školy, napr. pri aktivitách Dňa Zelenej školy a Mladých reportérov.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:slovenský jazyk a literatúraetická výchovaTéma vyučovacej hodiny:Rečnícky výcvik - diskusia (SJL), životný štýl ( ETV)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Získavanie rečníckych zručností na hodinách slohu i etickej výchovy, využiteľné pri nácviku rečníckych zručností i v Debatnom klube. Prepojenie aktivity s besedou s N. Pažickou, s ktorou sme dávnejšie besedovali na túto tému.Popis vyučovacej hodiny:1. Motivácia- Vysvetliť pojmy, uvedenie do problematiky, prečo je Zero Waste dobrý životný štýl... (pripraví si žiačka) 2. Rozdelenie do skupín a ďalej pokračovať podľa : http://www.mladireporteri.sk/manual21/zero-waste/myty-o-zivote-bez-odpadu 3. Diskusia- ako je to v rodináchMeno a priezvisko:Eva BežákováŠkola:Gymnázium Dubnica nad VáhomSpätná väzba | 14. 04. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:fyzikachémiaenvironmentálna výchovaetická výchovainformatikainématematikabiológiaTéma vyučovacej hodiny:klíma, klimatické zmeny, energia či iné témy vo fyzike, oxidy v chémii, zodpovedné správanie, výpočty úspor...Tipy na rozšírenie, modifikáciu:je to super, ako to jePopis vyučovacej hodiny:Dá sa to použiť aj ako motivácia v úvode vyučovania, nabudenie záujmu, ale skôr by som to použila pri spájaní poznatkov s praxou do života. Chémia- oxidy - oxid uhličitý a rozprávame o klimatických zmenách, skleníkovom efekte, vyrátame si uhlíkovú stopu. Fyzika - energie (teplo) - kde sa preberajú rôzne formy energie a tie sa dajú prepočítať na uhlíkovú stopu. Biológia - v 8.ročníku, počas environmentálnych tém, globálne ekologické problémy matematika - "bankovanie" - výpočty úspor, percentá, desatinné čísla, atď. informatika - práca s kalkulačkou CO2.Meno a priezvisko:Silvia PrelovskáŠkola:ZŠ s MŠ K. Kuffnera SládkovičovoSpätná väzba | 07. 04. 2021
Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaenvironmentálna výchovaTéma vyučovacej hodiny:Vzduch (CHE, 2. roč. gymnázia), Uhľovodíky (CHE, 2. roč. gymnázia),Popis vyučovacej hodiny:Túto tému/aktivitu som zaradila pre starších žiakov ako poslednú z aktivít Klimatická zmena. Pre starších žiakov preto, že sa učia kriticky prijímať informácie z ponuky médií a formovať si svoje vlastné názory, už nie sú len prijímatelia faktov. Keď už si žiaci myslia, že vedia o klimatických zmenách dosť, táto aktivita im pomôže rozvíjať ich schopnosti argumentovať, prezentovať a obhajovať svoje názory. A nakoniec aj nesúhlasiť, ale rešpektovať názory iného.Meno a priezvisko:Zuzana DzurišinováŠkola:Gymnázium Jána Adama Raymana, PrešovSpätná väzba | 07. 04. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaenvironmentálna výchovacudzí jazykTéma vyučovacej hodiny:Vzduch (CHE 6. roč. ZŠ, 2. roč. gymnázia), Uhlík (CHE, 2. roč. gymnázia) Uhľovodíky (CHE 9. roč. ZŠ, 2. roč. gymnázia), Carbon footprint (ANJ)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Ponúknuť Uhlíková stopa - kalkulačka viacjazyčne. Ide o maturitnú tému, či tému zaradenú do vyučovania cudzích jazykov na SŠ.Popis vyučovacej hodiny:Táto aktivita nasledovala po úvodnom videu. Starších žiakov, ktorí majú informácie o produkcii CO2 a o klimatických zmenách z viacerých zdrojov (ide o tému, ktorej sa venujú aj média), tento výpočet zaujal. Hlavne ich prinútil zamyslieť sa nad tým, čo konkrétne dokáže urobiť jednotlivec a aký to môže mať dopad. Keď si celá trieda na záver spočítala úsporu za triedu, prenásobili počtom tried a získali úsporu za školu, získali zaujímavé čísla.Meno a priezvisko:Zuzana DzurišinováŠkola:Gymnázium Jána Adama Raymana, PrešovSpätná väzba | 07. 04. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaenvironmentálna výchovatriednicka hodinaTéma vyučovacej hodiny:Vzduch, Voda (CHE, 6. roč. ZŠ, 2. roč. gymnázia), Klimatická zmena (triednicka hodina)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Možnosť vytlačiť všetky citáty, pretože žiaci postupovali "vylučovacou" metódou - skôr priraďovali citáty osobnostiam ako osobnosti k citátom.Popis vyučovacej hodiny:Hodina začala pozeraním videa ku Klimatickej zmene, pokračovala krátkou diskusiou k videu. Diskusia sa rozvinula otázkou, či žiaci poznajú nejakú známu osobnosť, ktorá sa angažuje v oblasti klimatických zmien. Zaujímavé je, že žiaci vnímajú známe osobnosti aj cez ich takúto angažovanosť. Väčšinu z mien spomínaných v kvíze starší gymnázisti poznali, vedeli o ich angažovanosti, ale citáty im neboli známe.Meno a priezvisko:Zuzana DzurišinováŠkola:Gymnázium Jána Adama Raymana, PrešovSpätná väzba | 07. 04. 2021
Recenzia manuálu:Pre mňa predstavuje Manuál 21 do detailov prepracovanú pomôcku na vyučovanie aktuálnych tém, ktoré sa v klasických učebniciach nenachádzajú alebo sú spomínané okrajovo. Učiteľ tu nájde nielen vysvetlenie základných pojmov, ale aj námety a hotové materiály na aktivity so žiakmi. Manuál rieši problémy, ktoré nie sú len o vedomostiach, ale aj o výchove a formovaní názorov u žiakov, preto nestačí žiakom ponúknuť len fakty, ale pomocou zmysluplných aktivít "prinútiť" žiaka zamyslieť sa. A takéto aktivity v Manuáli 21 nachádzam na jednom mieste. Materiály sú využiteľné aj v dištančnom vyučovaní, mnohé aktivity sa dajú realizovať so žiakmi aj vonku.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaenvironmentálna výchovaTéma vyučovacej hodiny:Vzduch (CHE, 6. ročník ZŠ), Zdroje uhľovodíkov a ich spracovanie (CHE 2. roč. gymnázia, Síra (CHE 2. roč. gymnázia)Popis vyučovacej hodiny:Video je výborným prostriedkom na navodenie témy, vymedzenie problémov, ktorým sa môžeme venovať ďalej. Zvyčajne sa po zhliadnutí videa rozprúdi diskusia medzi žiakmi o probléme, čo je dobrý začiatok k ďalším aktivitámMeno a priezvisko:Zuzana DzurišinováŠkola:Gymnázium Jána Adama Raymana, PrešovSpätná väzba | 29. 03. 2021
Recenzia manuálu:Témy zahrnuté v Manuáli 21 pripravujem pre žiakov cca od roku 2013. Príprava hodín a aktivít v minulosti bola pomerne časovo náročná, preto veľmi oceňujem tento manuál, ktorý významne uľahčí prácu mnohým, najmä začínajúcim, učiteľom. Z doposiaľ mne známych metodík podobného zamerania patrí Manuál 21 k najkomplexnejším a vychádza z dlhodobých skúseností a zozbieraných príkladov dobrej pedagogickej praxe. Výrazne šetrí čas potrebný na prípravu hodín a tiež upozorňuje na dôležité aspekty, na ktoré by sa nemalo pri realizácii zabudnúť. Tiež je dobrým východiskom a inšpiráciou pre všetkých, ktorí by chceli priniesť vlastné nápady a doplniť materiály o vlastné aktivity, prípadne sa nimi inšpirovať pri vytváraní vlastných pracovných listov a metodík.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:etická výchovaenvironmentálna výchovatechnikatriednicka hodinacudzí jazykTéma vyučovacej hodiny:Analáza triedneho, alebo domáceho smätného koša. Na techike - ako môžeme dať veciam druhú šancu - recyklácia + výrobky z vecí, ktoré by sme inak vyhodiliTipy na rozšírenie, modifikáciu:Na technike sa môžeme baviť o tom, ktoré z vecí z nášho koša by sme vedeli inak použiť - buď na recykláciu, alebo na výrobu úžitkových vecí.Popis vyučovacej hodiny:Začíname motivačným filmom - podľa predmetu / na technike dlhší film o plánovanom zastarávaní a vyhadzovaní ešte použiteľných vecí, na triednickej hodine, etike alebo environmentálnej výchove... kratšie filmy. Potom nasleduje diskusia so žiakmi k filmu, krátky dotazník alebo anketa čo všetko doma separujú a nakoniec nasleduje praktická aktivita, analýza obsahu smetného koša - buď doma (súčasná mimoriadna situácia), alebo v triede. Po aktivite diskusia, ktoré veci by sme vedeli ešte odobrať a buď ich využiť aj v rámci vzdelávacieho procesu, alebo separovať. Na nasledujúcu hodinu (technika) si potom žiaci nachystajú predmet, ktorý by inak vyhodili (môže byť inšpirované predmetmi v smetnom koši) a skúšame využiť na ľubovoľný výrobok - hračka, darček, pomôcka na vyučovanie, šperk, obal na predmety.......Meno a priezvisko:Jana ŠošovičkováŠkola:SZŠ Nová DubnicaSpätná väzba | 28. 03. 2021
Recenzia manuálu:Zameral som sa na kapitolu "Občianska participácia", kde som so žiakmi vyskúšal a otestoval prvé 3 kapitoly. Výber bol preto, lebo v biológii sa učíme veľa teórie a málo praxe. Tieto kapitoly spájajú teóriu s praxou a ponúkajú možnosť využitia nových kľúčových kompetencií (Úradný vestník EÚ, 2006, In Blaško, 2010, dostupné na http://andragogikaffpo.weebly.com/uploads/9/9/4/6/9946154/binder2.pdf, str. 29). Sú to tieto - 1. komunikácia v materinskom jazyku, 2. komunikácia v cudzích jazykoch, 3. matematická kompetencia a základné kompetencie v oblasti vedy a techniky, 4. digitálna kompetencia (sebaisté a kritické využívanie technológie informačnej spoločnosti – TIS), 5. kompetencia naučiť sa učiť, 6. spoločenské a občianske kompetencie, 7. iniciatívnosť a podnikavosť, 8. kultúrne povedomie a vyjadrovanie. Ak chceme u žiakov rozvíjať všetky alebo čo najviac kľúčových kompetencií v rámci každého predmetu, je potrebné im k tomu vytvoriť priestor. V rámci hodín Biológie v 8. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) a 9. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) je priestor na umožnenie žiakom rozvíjať všetky spomenuté kľúčové kompetencie so zameraním na kompetencie 5, 6, 7, 8. Tie sú na bežných hodinách rozvíjané len v malej miere. Ak dáme žiakom priestor, aby využili všetky svoje teoretické vedomosti a preniesli ich do praxe, ukážeme im zmysel učenia. Porozumejú tomu, prečo sa majú učiť aj teóriu. Vďaka novým zručnostiam sa im otvoria nové možnosti uvažovania v súvislostiach. Manuál 21 odporúčam na použitie aj v iných predmetoch, kde chceme spájať teóriu s praxou. Kde chceme žiakov zapájať do vyučovania a počúvať ich názory.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:biológiageografiainéTéma vyučovacej hodiny:Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠPopis vyučovacej hodiny:Každý učiteľ pozná svojich žiakov. Ak má v triede šikovných, ktorých by mohlo baviť spracovanie nejakého problému a sú samostatní, môže im zadať jednoduchý problém, ktorý spracujú. Buď písomne vo forme článku alebo získajú čo najviac informácií a zhrnú v prezentácii alebo spravia jednoduché video na mobil. Dôležité je, aby dostali možnosť prejaviť sa, "byť dôležití" v školských veciach, poukázať na problém a spracovať ho podľa seba. Túto úlohu by som nehodnotil známkou, aby v prípade zlyhania žiaci neboli odradení. Vysvetlil by som im, že zlyhanie v tejto úlohe neexistuje, lebo už len rozhodnutie, že niečo sami spravia, je veľkým úspechom. Samozrejme, ak by výsledok bol na úrovni a možno aj prekvapil v dobrom, určite by som za vypracovanie známku udelil. Treba si však dobre zvoliť dobrovoľníkov, nie zadávať úlohu celoplošne. Nájdu sa totiž žiaci, pre ktorých to bude záťaž a nebudú sa chcieť podieľať na aktivite. Ak ich k tomu donútime, urobíme presný opak toho, čo by sme očakávali. Zabijeme v nich nadšenie, lebo vec dostali príkazom. Tak sa k nej aj postavia. Hra je super, hlavne chválim výber ukážok.Meno a priezvisko:Jaromír FlaškárŠkola:ZŠ Mládežnícka 1434/16, PúchovSpätná väzba | 29. 03. 2021
Recenzia manuálu:Manuál 21 sa mi veľmi páči. Je jednoducho a podrobne popísaný. Aj odborne aj didakticky správny. Ponúka iný pohľad na vyučovanie oproti tomu, ako sme zvyknutí v škole. Je praktický a zameriava sa na aktivitu žiakov.Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:biológiaTéma vyučovacej hodiny:Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠTipy na rozšírenie, modifikáciu:Plán školskej záhrady s využitým prírodných prvkov v čo najväčšej miere.Popis vyučovacej hodiny:Hodinu by som navrhoval začať s aktivitou 1 - video s Rišom Medalom. Je stručné a vysvetľuje možnosť zapojenia sa občanov do verejných rozhodnutí. V tomto prípade budú žiaci radiť (kresliť svoju predstavu), ako by mal podľa nich vyzerať školský park či záhrada. Žiaci maj často iné predstavy ako dospelí. Je fajn nechať ich, nech sami navrhnú prvky v záhrade tak, aby bola pre nich funkčná a príjemná. Aby v nej radi trávili aj voľný čas.Meno a priezvisko:Jaromír FlaškárŠkola:ZŠ Mládežnícka 1434/16, PúchovSpätná väzba | 26. 03. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:informatikaTéma vyučovacej hodiny:percentáPopis vyučovacej hodiny:žiaci premietnú percentuálne pomery druhov odpadu do rôznych grafovSpätná väzba | 23. 03. 2021
Recenzia manuálu:Je výborné, že učitelia majú k dispozícii ďalšiu platformu k čerpaniu inšpirácií hlavne v súčasnej dobe dištančného vzdelávania. Manuál 21 poskytuje pedagógom aktivity, ktoré sú využiteľné v rámci ako prírodovedných, tak i humanitných predmetov.Meno a priezvisko:Michaela ZenkováŠkola:Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad VáhomSpätná väzba | 23. 03. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaTéma vyučovacej hodiny:Chémia a životné prostredie, Zdravý životný štýl (9. ročník ZŠ, 3.ročník gymnázia)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Táto diskusná aktivita je vhodná v rámci chémie vo viacerých témach a viacerých ročníkoch. Je to i súčasť maturitnej témy v chémii – Zdravý životný štýlMeno a priezvisko:Michaela ZenkováŠkola:Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad VáhomSpätná väzba | 23. 03. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:chémiaTéma vyučovacej hodiny:Chemická výroba (6. ročník ZŠ)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Žiaci sa v rámci tejto témy oboznamujú s chemickou výrobou a chemickými výrobkami. Súčasťou učiva sú i pojmy recyklácia a separácia. Takže táto aktivita je úplne stvorená pre opakovanie tohto učiva.Meno a priezvisko:Michaela ZenkováŠkola:Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad VáhomSpätná väzba | 23. 03. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:matematikaTéma vyučovacej hodiny:pomer, percentá (7. ročník ZŠ, 1.ročník gymnázia)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Podľa popisu realizácie aktivity žiaci zistia množstvá vyprodukovaného odpadu a roztriedia ho na jednotlivé druhy. Táto aktivita sa dá využiť opäť vo viacerých témach matematiky. Ja som vybrala "Pomer", kedy žiaci podľa množstva (hmotnosti) určia pomer jednotlivých druhov odpadu v koši a "Percentá", kedy žiaci vypočítajú akú percentuálnu časť odpadu tvoria jednotlivé druhy odpadu. Tieto dve témy sa dajú spojiť, keďže sa preberajú v jednom ročníku a v náväznosti jedna po druhej.Meno a priezvisko:Michaela ZenkováŠkola:Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad VáhomSpätná väzba | 07. 04. 2021
Výber aktivity:Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:matematikaTéma vyučovacej hodiny:priama úmernosť (6. a 7. ročník ZŠ, 1.ročník gymnázia)Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Žiaci by mohli napríklad počítať reálne množstvo CO2, ktoré sa vyprodukuje v SR a určiť vzájomný vzťah medzi počtom obyvateľov a množstvom oxidu uhličitého (priama úmernosť). V rámci domácnosti, alebo skupiny v triede vypočítajú množstvo vyprodukovaného oxidu po nimi vybratými spôsobmi zníženia jeho produkcie. Táto aktivita sa dá praktizovať i v iných témach matematiky.Meno a priezvisko:Michaela ZenkováŠkola:Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad Váhom