Letecká doprava je rýchla, bezpečná a komfortná. To sú hlavné dôvody, prečo sa teší veľkej obľube. V dnešnej dobe je až nepredstaviteľné, aké vzdialenosti museli námorníci prekonať na svojich plachetniciach. Tieto vzdialenosti sú dnes vďaka letectvu prekonané za pár hodín. Ako je to ale s dopadmi leteckej dopravy na obyvateľstvo a životné prostredie?
Obrovské stroje nad nami sú veľmi hlučné, produkujú emisie a spotrebujú veľa paliva. Medzi rokmi 1990 a 2003 sa emisie z medzinárodnej leteckej dopravy v EÚ zvýšili až o 73 %. Aj keď cieľom posledných rokov bolo znížiť emisie, čísla celkovej spotreby posledných rokov stále rastú. Je to spôsobené predovšetkým nákupom nových lietadiel a stálym rozvojom vzdušnej siete.
Emisie sú alarmujúce, KLM urobilo prvý krok
Kľúčovým riešením pri odstraňovaní emisií je zavádzanie biopalív. Najekologickejšia letecká spoločnosť KLM (Kráľovské holandské aerolínie) je lídrom v zavádzaní bio palív. V roku 2011 boli prvou leteckou spoločnosťou na svete, ktorá uskutočnila svoj let na čisté bio palivo z biomasy a rias. V dnešnej dobe táto spoločnosť obnovuje svoju flotilu a kupuje lietadlá, ktoré sú ľahšie, menej hlučné a šetria emisie. Pár vybraných lietadiel je skonštruovaných na lietanie na čisté biopalivo. Svoje ekologické projekty zastrešujú v programe s názvom „KLM Takes Care“ (prekl. KLM sa stará). Ukazujú v ňom, že im nezáleží len na cestujúcich, ale aj na našej planéte. Aj keby sa zdalo, že hlavný podiel v znečistení planéty z letectva tvoria lietadlá, z výsledkov najnovších vedeckých štúdii vyplynulo, že vysoký podiel ekologických problémov letectva tvorí práve prevádzka letísk. Moderné medzinárodné letiská produkujú veľké množstvo odpadu a majú zlú logistiku.
Prvá lastovička v Českej republike
Medzi letiská, ktorým životné prostredie nie je ľahostajné, patrí aj medzinárodné letisko Brno-Tuřany v Českej republike. V roku 2006 postavili nízkoenergetický terminál. Marketingový riaditeľ letiska Brna pán Jiří Filip mladší je právom hrdý na túto realizáciu: „Budova je postavená s ohľadom na ročné obdobia, tým pádom v lete lúče nedopadajú priamo do budovy, čím je jej interiér chladnejší. Zároveň je nízkoenergetický, čo má za následok nižšie prevádzkové náklady a ušetrené energie.“.
Letisko nakúpilo aj elektromobily, ktoré slúžia ako prevádzkové vozidlá na presun zamestnancov po ploche letiska. Týchto šesť vozidiel ušetrí za mesiac viac ako 250 litrov pohonných hmôt. Letisko v Brne sa venuje aj ďalším projektom ako používanie eco-friendly kvapalín na čistenie lietadiel a dráh a separovanie odpadu. Svoju ekologickú osvetu šíria aj mimo areálu letiska. Vďaka dohode letiska s dopravným podnikom mesta Brna sú všetky linky mestskej hromadnej dopravy spájajúce mesto s letiskom prevádzkované autobusmi na stlačený zemný plyn CNG.
Samozrejmosťou, na ktorú v Brne nezabúdajú, je dodržiavanie nočného pokoja a to v podobe neplánovania neskorých nočných a skorých ranných letov a obmedzovanie prevádzky leteckej školy v čase od 22 hodiny večernej do 7 hodiny rannej. A aké sú plány do budúcna ?: „Do budúcnosti by sme chceli spolupracovať s posádkami, aby letecké spoločnosti separovali odpad priamo na palubách lietadiel a zároveň by sme chceli pokračovať v rozvoji súčasných zelených projektov letiska.“-predostrel pán Filip plány letiska. Aj keď je to malé regionálne letisko, ktoré má obmedzené finančné prostriedky, v environmentálnej oblasti robí veľké kroky, ktoré sú bezpochyby inšpiratívne pre mnohé letiská.
Na Slovensku sa o podobných opatrenia neuvažuje
Mladí reportéri pre životné prostredie oslovili aj Medzinárodné letisko Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Medzinárodné letisko v Košiciach. Obidve letiská sa nemali záujem podieľať na našom projekte z dôvodu nedostatku personálnych kapacít. Bratislavské aj košické letisko majú vo svojich výročných správach aj na webovej stránke uvedenú environmentálnu politiku letiska. Po našom podrobnejšom preskúmaní sme zistili, že letiská v Bratislave a Košiciach sa zaoberajú iba environmentálnymi opatreniami , ktoré vyplývajú z legislatívy navrhnutej Ministerstvom životného prostredia SR. Ak nechceme čakať, je len na Ministerstve životného prostredia SR, aby vyvinulo iniciatívu , aby sa košické a bratislavské letisko pridalo ku svetovému trendu ekologizácie letectva.
Green Future for Aviation - Zelená budúcnosť pre leteckú dopravu
Keďže sa v jednu minútu vo vzduchu nachádza viac ako 7000 lietadiel, téma ekologizácie leteckej dopravy sa týka každého z nás. Bolo by skvelé, keby sa z programu “KLM takes care “ stal námet na vytvorenie globálneho projektu GFA: Green Future for Aviation (prekl. Zelená budúcnosť pre leteckú dopravu). Program GFA sa môže stať spoločnou ekologickou stratégiou environmentálnej politiky leteckých spoločností, letísk a ostatných subjektov podieľajúcich sa na leteckej doprave. Ich spoločným úsilím môžu docieliť zdravú planétu a získať nový prívlastok pre leteckú dopravu : ekologická.