Prešovčania vraj cyklotrasy nepotrebujú

Vložil/a Ivan Kanala dňa 22.08.2011

Jedným z problémov mesta Prešov je prehustená doprava. Cyklistických chodníkov je málo, respektíve sú postavené mimo centra mesta. Vybrali sme sa za primátorom Pavlom Hagyarim, aby nám odpovedal na niekoľko otázok. Fakty nám ujasnila Adriana Compeľová, vedúca architektka Mesta Prešov z oddelenie dopravy, energetiky a životného prostredia. Spýtali sme sa ich, ako vidia budúcnosť cyklistickej dopravy v našom meste.

Čo si myslíte o cyklistickej doprave v Prešove?
Hagyari: Tým, že sa mesto zdynamizovalo a je príliš veľa áut, hľadáme riešenia, ako nielen zekologizovať, ale aj zefektívniť dopravu. Snažíme sa dať do popredia mestskú hromadnú prepravu. Počet áut sa strojnásobil a v rámci špičky vidíme, že ľudia jazdia v autách sami. Vďaka  projektu „Midbike plus“ upravujeme cyklotrasy, ktoré sú mimo mesta a sú skôr na rekreačné účely. Otvorili sme cyklotrasu Veľký Šariš-Prešov. Pripravujeme cyklotrasu smerom na Hanisku a takisto je pripravený projekt Šváby-Sigord, ďalej na Zlatú Baňu a opálové bane.  Ďalší projekt, ktorý sme teraz začali, je prepojenie sídliska Sekčov s centrom mesta peším a cyklistickým chodníkom. Máme aj projekt prepojenia centra mesta s Kúpeľnou ulicou smerom na Kalváriu.

Compeľová: Cyklistické chodníky sa používajú skôr na rekreačne účely. V územnom pláne máme naplánované cyklotrasy a postupne v rámci finančných možností na nich pracujeme. Na projekt cyklotrasy na Zlatú Baňu máme dokonca už aj stavebné povolenie, čiže teraz hľadáme financie na jeho zrealizovanie. Keď zadávame nové štúdie cestných komunikácií, už myslíme aj na samostatné pruhy pre cyklistov a na chodníky pre chodcov.

Uvažovali ste nad tým, ako motivovať cyklistov?
Hagyari: Mesto má rozpočet, ktorý je zo zákona daný  prioritami. V prvom rade musíme peniaze venovať na potrebné zložky. Neviem si predstaviť, ako máme motivovať cyklistov, môžeme pre nich jedine postaviť miesta, kde si môžu bicykle zaparkovať. Aj na to máme pripravené projekty. Treba si však uvedomiť, že cyklistická doprava je súčasťou kultúry, ktorá u nás chýba. Na zázemie, aké je napr. v Holandsku, nemáme peniaze. Navyše vidíme, že u ľudí o ne nie je ani veľký záujem.
Compeľová: Aj zamestnávatelia by museli urobiť opatrenia, aby sa ľudia mohli po príjazde do práce dať do poriadku. Nie je u nás totiž zvykom vidieť na bicykli niekoho v obleku. Snažíme sa motivovať občanov aspoň celoeurópskou akciou „Týždeň mobility“, ktorá sa koná vždy v septembri. Tá propaguje nemotorovú dopravu alebo mestskú hromadnú dopravu. V roku 2009 sme uskutočnili detský cyklomaratón a zapojilo sa tristo detí, z čoho sme boli príjemne prekvapení.

Minulý rok sme uskutočnili anketu v meste Prešov a v jednej z otázok sme sa pýtali, či by ľudia cyklistické chodníky využívali, ak by ich bolo viac. Asi polovica respondentov odpovedala áno. Aký je váš názor?
Hagyari: Ľudia povedia áno, ale aj tak ich nezačnú využívať. Napríklad na facebooku mi píšu, aby sme postavili novú plaváreň, ale ani naše školské plavárne nie sú využité na sto percent.

Spolupracujete s nejakým cyklistickým občianskym združením?
Hagyari: Pri projekte „cykloželeznička Prešov - Zlatá baňa“ sme spolupracovali s Kostitrasom. Jediné, čo nám na túto trasu chýba, sú 3 milióny eur.

Plánujete postaviť cestný obchvat mesta Prešov?
Hagyari: Projekt obchvatu mesta Prešov je pripravený. Jeden je smerom na Košice, ktorý sa bude riešiť tunelom končiacim za čističkou pri Haniske a napojí sa na diaľnicu. Ďalší obchvat pôjde cez Bykoš - Dúbravu a skončí pred Kapušanmi. Tieto úseky by mali byť postavené do piatich rokov. Nefinancuje to mesto, ale štát. Keď ľudia vyvinú tlak, tak sa financie na cyklistické chodníky nájdu skôr. Aj teraz sa dá dostať na bicykli do centra mesta bočnými uličkami, aj keď niektoré z nich sú horšie.
Compeľová: V súčasnosti máme vybudovaných 11 km cyklistických chodníkov v meste a 30-40 km cyklistických chodníkov v okolí mesta.
Hagyari:  Za rozšírenie cyklistických chodníkov by mala byť väčšia iniciatíva od občanov. Do budúcnosti plánujeme prepojiť cyklistickým chodníkom tiež Prešov s Košicami.

Autori: Ivan Kanala, Viliam Ondo

Fotografie: Viliam Ondo
SOŠ, Košická 20, Prešov

PrílohaVeľkosť
Anketa v uliciach mesta: Primátor a občania sa nezhodujú256.5 KB