Študenti Gymnázia M. R. Štefánika v Novom Meste pri príležitosti Dňa Zeme každoročne čistia mesto a okolie školy. Tento rok sa však pre koronavírus museli prispôsobiť novej situácii. Do environmentálnych aktivít sa zapojili jednotlivo a o svojom malom čine pre Zem podali správu cez sociálne médiá. Študenti idú príkladom a inšpirujú aj ďalších, aby si Zem neuctievali len jeden deň v roku.
V rámci Dňa Zeme študenti vyšli do prírody, aby vyčistili svoje okolie od odpadkov, poukázali na rôzne čierne skládky v blízkosti mesta, či predstavili environmentálne aktivity, ktorým sa venujú v týchto dňoch doma. Ich činy sú ukážkou toho, ako by sa ľudia mali správať počas celého roka. Ako sa vyslovila Martina, študentka Septimy: „Ostávame doma, aby sme chránili seba a druhých, a pri tom nevedomky chránime aj našu planétu. Nemuseli sme nič, len sa na chvíľku zastaviť."
Aktivity sa presunuli i do záhradky
Malé záhradky a pestovanie byliniek je aktivita, ktorá spája mnohých študentov školy. Z rastlín v kvetináčoch postupom času vyrastie chutná zelenina, kôpor či bazalka. Jednou zo zaujímavých činností, ktorými sa študenti pochválili, je i domáci fóliovník, ktorý vytvorila spomínaná študentka Martina s rodinou. Ten vytvorili zo starých plastových vriec, zrecyklovali i trubky na zavlažovanie a vznikol tak produkt z materiálov, ktorým takýmto spôsobom dali druhú šancu. Zaujímavým nápadom bolo aj vysadenie mladých stromčekov v Moravskom Lieskovom. Takúto myšlienku dostala Rebecca z Kvarty, ktorá myslí nielen na dnešok, ale hľadí aj do budúcnosti. Stromčeky boli vysadené na verejnom priestranstve pri dome a neskôr budú robiť ochranu pred prachom a hlukom z cesty. Študenti gymnázia ukázali svoju ohľaduplnosť nielen k prírode ako takej. Príkladom ide i Šimon z Kvinty, ktorý vysadil hneď niekoľko rastlín. „Vysadil som najmä ríbezle, ktoré budú chutné pre nás i pre vtáky, ktoré sa často objavujú v našej záhrade,“ tvrdí Šimon.
Zníženie množstva odpadu je potrebné
Mnoho študentov pokračovalo aj v tradičnom zbieraní odpadkov v prírode a v okolí svojho bydliska. „U nás na sídlisku sa snažím udržiavať poriadok zbieraním odpadkov, ktoré tam okoloidúci vyhodia bez menšieho zaváhania. A pritom separovať papier, plast či sklo, už vedia snáď všetci,“ povedal len jedenásťročný žiak Prímy, Daniel. Mnohí študenti v tomto období vymenili futbal na ihrisku za bicykel či korčule. Na svojich výletoch si všímajú čierne skládky či „bordel“, ako to sami niektorí nazvali. Prinášajú si nielen zážitky z krásnej prírody, ale i odpadky, ktoré vyzbierali. Iní sa postarali vo svojich rodinách o zníženie produkcie odpadu šitím vlastných vreciek na pečivo, zeleninu a ovocie, prípadne vymenili igelitové nákupné tašky za vhodnejšie alternatívy. Taktiež sa snažia o zníženie spotreby plastových fliaš využívaním vlastných vodných zdrojov. „Rodičia dali opakovane skontrolovať vodu z vlastnej studne a nakoľko je vysoko kvalitná a pitná, nekupujeme balenú vodu už niekoľko rokov,“ pochválil sa Marek z Prímy.
Činnosti, ktorým sa venovali študenti novomestského gymnázia, sú dobrou motiváciou a môžu byť príkladom aj tým, ktorí si na Deň Zeme nespomenuli. Ako povedala prváčka Simona: „Veľké veci sa začínajú malými zázrakmi.“ Život je pre pandémiu koronavírusu momentálne pomalší a Zem sa konečne začína trochu zotavovať, ale takáto situácia tu nebude navždy. Zem nie je na jedno použitie. Zaslúži si našu pozornosť každý deň, nielen 22. apríla.
Meno autora/autorov
Veková skupina
Škola
Súvislosť s cieľmi Agendy 2030:
- 3. Kvalita zdravia a života
- 4. Kvalitné vzdelanie
- 11. Udržateľné mestá a komunity
Vysvetlenie prepojenia medzi témou článku a označeným cieľom (cieľmi) Agendy 2030:
Článok ukazuje, že vzdelávanie v oblasti environmentálnej výchovy je potrebné a môže mať priaznivé výsledky. Študentom nieje ľahostajný osud našej planéty.