Polovica rodičov detí navštevujúcich ZŠ Bezručova v Trenčíne nepovažuje dopravnú situáciu pred školou za bezpečnú. Miestne združenie sa v spolupráci so samosprávou snaží situáciu zmeniť, inšpirujú sa pritom doma aj vo svete.
Mali by ste odvahu pustiť svoje deti do školy pešo a ešte k tomu úplne samé? Mnoho rodičov sa to obáva urobiť. Častým zdrojom ich strachu je dopravná situácia pred samotnou školou. Rodičia, ktorí vozia deti autom, prispievajú k nárastu intenzity dopravy v okolí škôl, čo následne vzbudzuje obavy u ďalších rodičov. Ide o fenomén nazývaný mama taxi.
Polovica rodičov nepovažuje ulicu pred školou za bezpečnú
Podľa prieskumu, ktorý realizovalo občianske združenie Doprava na Považí, považuje až polovica rodičov detí zo ZŠ Bezručova v Trenčíne dopravnú situáciu pred školou za skôr alebo úplne nebezpečnú. V prípade ZŠ Dlhé Hony to bolo „len“ 38% rodičov. Odpovede poskytlo 122 respondentov. Na ostatných základných školách prieskum zatiaľ neprebehol.
Cieľom aktivistov nebolo len identifikovať obavy, ale vyzbierať tiež konkrétne podnety na problémové miesta, ktoré sa teraz snažia v spolupráci so samosprávou riešiť. „Vyzbierali sme 32 podnetov na nebezpečné body, z nich sa niektoré opakovali až 14-krát. Najviac odpovedí bolo zo ZŠ na Bezručovej ulici, zároveň sa do prieskumu častejšie zapojili rodičia detí z prvého stupňa,“ priblížil člen združenia a poslanec mestskej časti Trenčín – Stred Richard Ščepko.
Rodičia upozorňovali na problémy s parkovaním, dopravný chaos pred začiatkom vyučovania a bezohľadný prístup niektorých vodičov. Druhým najčastejším problémom boli chýbajúce alebo neprehľadné priechody pre chodcov.
Vzduch v aute je horší ako vzduch na ulici
Upokojenie dopravy vo forme spomaľovačov, vyvýšených priechodov alebo zúžených jazdných pruhov môže motivovať deti ku pešej chôdzi do školy. Pohyb pešo má množstvo benefitov.
„Ranná prechádzka blahodarne ovplyvňuje zdravie. Telo potrebuje pohyb, aby zdravo rástlo, obnovovalo sa a fungovalo. Dieťa dýcha počas nej čistý vzduch,“ povedala urbanistka Sandra Štasselová z Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), ktorý realizuje projekt Mesto pre deti. Práve tento projekt je zdrojom inšpirácie aj pre aktivistov z Trenčína.
Metropolitný inštitút zrealizoval v roku 2023 merania kvality ovzdušia pred ZŠ Tbiliská v mestskej časti Bratislava – Rača. „V interiéri auta je deväť až dvanásťkrát väčšie množstvo tuhých častíc, než na ulici. Koncentrácie ultrajemných výfukových častíc vo vnútri áut môžu byť veľmi vysoké, hlavne vtedy, ak auto ide za iným znečisťujúcim vozidlom,“ vysvetľuje MIB v článku o výsledkoch výskumu, publikovanom na webe projektu Mesto pre deti.
Ak sa vďaka opatreniam na upokojenie dopravy podarí znížiť počet rodičov privážajúcich deti do školy autom, zlepší sa nielen dopravná bezpečnosť, ale aj kvalita ovzdušia v okolí. S iniciatívami zameranými na podporu pešej dopravy u detí i dospelých sa môžeme stretnúť po celom svete, v našom blízkom okolí je možné spomenúť iniciatívu Pěšky městem v Prahe.
Zmena je možná, potvrdzujú to aj skúsenosti z Trenčína
Aby aktivisti v Trenčíne poukázali na problém s dopravnou bezpečnosťou v okolí škôl, v spolupráci s Mestom Trenčín na jeden deň uzatvorili cestu pred ZŠ Bezručova. Stalo sa tak v rámci medzinárodného Dňa bez áut, 22. septembra 2023.
Počas dopoludnia autá a parkovanie na ulici vystriedalo päť stanovíšť, v ktorých si deti mohli vyskúšať meranie kvality ovzdušia, získať tipy pre bezpečnú jazdu na bicykli a tiež si mohli detailne prezrieť jeden z nových ekologických autobusov MHD. Pre najmladších školákov bola pripravená skákacia škôlka a švihadlá či bedminton v blízkom parčíku.
Na akcii bolo aj stanovište zamerané na participáciu, v ktorom žiaci odovzdávali podnety na nebezpečné miesta a nápady, čo by chceli vo svojej štvrti zmeniť. „Na základe nápadov od žiakov aj rodičov, ktoré sme prerokovali aj na výbore našej mestskej časti, sa už v súčasnosti pripravuje projekt úpravy časti Bezručovej ulice v priestore pred školou,“ avizoval Ščepko.
Ako ďalej doplnil, súčasťou by malo byť opatrenie na spomalenie dopravy, ale tiež skvalitnenie ulice doplnením zelene či lavičiek na úkor malej časti neveľmi využívaných parkovacích miest.
Autor článku pôsobí v združení Doprava na Považí, ktoré aktivity v Trenčíne realizuje
Meno autora/autorov
Veková skupina
Škola
Súvislosť s cieľmi Agendy 2030:
- 3. Kvalita zdravia a života
- 11. Udržateľné mestá a komunity
- 15. Život na pevnine
Vysvetlenie prepojenia medzi témou článku a označeným cieľom (cieľmi) Agendy 2030:
Téma článku má priamy dopad na kvalitu života obyvateľov, vrátane detí, v mestách a obciach. Ide o tému, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje každodenný život ľudí, prostredníctvom dopravnej bezpečnosti a znečistenia z dopravy má priamy vplyv na zdravie obyvateľov a kvalitu životného prostredia, špecificky na kvalitu ovzdušia v mestách.