Tridsiatka účastníkov, primárne pedagógov z celého Slovenska, sa inšpirovala prírodou priamo z jej zdrojov - u zvierat na pôde bojnickej zoologickej záhrady. V posledný augustový deň tak zavŕšili konferenciou trojročný enviro-vzdelávací projekt BioLearn - učíme sa od prírody. Organizátori z Centra environmentálnych aktivít v Trenčíne na stretnutí vyhlásili Klimatickú študentskú výzvu – aplikuj biomimikry, ako voľné pokračovanie projektu.
Na predstavenie projektu BioLearn nadviazali praktické aktivity, vďaka ktorým si pedagógovia vyskúšali, ako môžu biomimikry zavádzať do vzdelávania. Jednou z nich bola aktivita Hviezda z modulu Užasné vzory. Pod vedením pedagóga Jaroslava Flaškára zo ZŠ Mládežníckej v Púchove sa zamýšľali sa nad vybraným zvieraťom, či môže byť niečím inšpiratívne pre ľudskú spoločnosť. Základom aktivity bola tvorba otázok, zameraných na spoznanie jedinečných schopností živočícha, ktoré získal evolúciou za tisíce rokov. (napr. Ako sa chráni pred zimou? Ako pred nepriateľmi? a pod.).
Od obrázkových zvierat potom účastníci konferencie, vybavení pracovným listom "Učíme sa od prírody", prešli k tým reálnym. U obyvateľov výbehov hľadali odpovede na otázky: Čo sa môžeme naučiť od prírody v oblasti adaptácie na klimatickú zmenu? Ktoré zviera nám ponúka inovácie v tepelných alebo chladiacich mechanizmoch? Na ktorom mieste sa cítim príjemne a naopak, nepríjemne? Čo nás o úkrytoch (pred nepriaznňou počasia) učí príroda? Ako by vyzeralo detské ihrisko navrhnuté prírodou? Aj tieto otázky si kládli účastníci konferencie počas prechádzky bojnickou zoo.
Na konferencii Richard Medal z CEA predstavil novú príručku pre pedagógov Biomimikry vo vzdelávaní. Tá im môže pomôcť v implementácii biomimikry do vyučovania. Viacerí zúčastnení už niektoré aktivity však na hodinách vyskúšali. „My sme sa venovali téme ochrany rastlín inšpirovanou prírodou. Pracovali v skupinách a potom sme mali aktivitu s pracovným listom o slizniakovi. Sú tam informácie o jeho spôsobe života, rozmnožovaní, aké sú jeho silné, slabé stránky, akých má predátorov. Na základe toho žiaci navrhovali ako by sa dalo so slizniakom poradiť si v prírode. Prvé čo ich napadlo, tak bola kačiča ako jeho predátor a potom vymýšľali aj ďalšie, napríklad roztok z piva. Uvedomili si, že ak toho živočícha poznáme, z pohľadu toho, aký má životný cyklus, ako funguje, tak potom vieme odhaliť tú jeho slabú stránku,“ konštatuje svoju skúsenosť Jana Dzurišinová z Gymnázia J. A. Raymana v Prešove.
Spoločné dopoludnie zakončil stavebný inžinier Peter Garčár prezentáciou o praktickej aplikácii biomimikry v podobe ekodomu, postavného uprostred tropického pralesa v Kostarike. Aby ukázal, že najvačšiu hodnotu má strom, kým stojí, postavil neobyčajný stromodom vo výške 25 metrov. Hlavným dôvodom projektu bolo upozorniť na problém výrubu dažďových pralesov, ktorý sa stáva čoraz alarmujúcejším. Inšpiráciu Peter Garčár nehľadal nikde inde, len v prírode. Napríklad od visiaceho hniezda, ktoré si stavia tropický vták trupiál aztécky, odkopíroval tvar stromodomu. Závesný systém na svoj projekt zas našiel v tropických lianách. Za tento nezvyčajný stromodom bol ocenený prestížnou cenou World Responsible Tourist Award.
Realizátori projektu BioLearn z CEA pedagógov v závere konferencie pozvali k účasti v novej Klimatickej študentskej výzve (viac info na https://biolearn.eu/slovakia/#sutaz). Dvoj až šesťčlenné tímy študentov spolu s koučmi čaká navrhnúť inováciu inšpirovanú prírodou, ktorá sa môže stať súčasťou riešenia klimatickej krízy alebo napomôcť adaptácii na klimatickú zmenu. Organizátori sa inšpirovali dobrými príkladmi z americkej súťaže Youth Design Challenge. „Pilotný ročník výzvy bude prebiehať v dvoch kolách. Do polovice decembra majú tímy prihlásiť svoje návrhy. Následne porota vyberie finalistov, ktorí svoje inovatívne návrhy ďalej rozpracujú a v máji budú obhajovať na odbornej konferencii,“ hovorí Klaudia Medalová v CEA.
Zapojenie konceptu biomimikry do vzdelávania môže tiež zvýšiť atraktivitu prírodovedných predmetov. Richard Medal medzi výhody radí konkrétne príklady a vzdelávanie formou bádania. „Boli by sme veľmi radi, ak by biomimikry našli svoje pevné v miesto vo vzdelávaní na Slovensku,“ uzatvára Klaudia Medalová z CEA.