Informačné zdroje a mediálna gramotnosť
Žiaci pracujú s anketou a zaoberajú sa témou dôveryhodných zdrojov informácií.
Žiaci pomocu ankety (viď priložený súbor) skúmajú, z akých zdrojov najčastejšie čerpajú informácie a ktoré zdroje považujú za dôveryhodné. Ak je dosť času, môžu si vypočuť podcast Z kaviarne #15 venovaný hoaxom a mediálnej gramotnosti (20 min), ktorý natočili Mária, Michal a Adriána - všetko Mladí reportéri pre životné prostredie.
- Vedieť si vybrať dôveryhodné zdroje informácií pre školské úlohy či reportáže.
- Vedieť identifikovať hoaxy alebo dezinformácie (a zavádzajúce informácie).
- Vedieť identifikovať zdroje, ktoré na sociálnych sieťach šíria nedôveryhodný, dezinformačný či extrémistický obsah (podľa odborníkov ich je na Facebooku viac ako 1800).
vytlačiť anketový hárok, wifi
45 minút
- Aktivita na zahriatie - línia súhlasu. Pedagóg prečíta tri výroky, spojené s prieskumom, ktorý uskutočnila organizácia GLOBSEC v 10 krajinách (okrem Slovenska Rakúsko, ČR, Maďarsko, Bulharsko, Litva, Lotyšsko, Estónsko, Poľsko, Rumunsko) Ak žiak súhlasí, vystúpi o krok dopredu. 1) 56 percent občanov Slovenska je náchylných veriť konšpiráciám či dezinformáciám. 2) 38% občanov Slovenska by radšej ako liberálnu demokraciu s pravidelnými voľbami malo silného a rozhodného vodcu, ktorý sa nemusí trápiť s parlamentom alebo voľbami. 3) 60% respondentov na Slovensku verí, že o svetových udalostiach nerozhodujú volení lídri, ale tajné skupiny a spolky, ktoré sa usilujú o vytvorenie totalitnej svetovlády.. Kľúč: všetky výroky sú pravdivé. Zdroje: https://domov.sme.sk/c/22485509/prieskum-globsec-polovica-slovakov-veri-... a https://dennikn.sk/minuta/2034650/.
- Anketa: odkiaľ čerpáte informácie? Postup, ako pracovať s anketou, je súčasťou priloženého pracovného listu.
- Mediálna gramotnosť ako dôležitá zručnosť pre 21. storočie - podcast Z kaviarne Dokážeme rozoznať hoax od pravdivej správy? https://podmaz.sk/podcast/z-kaviarne/0448327763-15-dokazeme-rozoznat-hoa...