Manuál21 /navrhovanie riešenia problémov
navrhovanie riešenia problémov
Žiaci majú za úlohu zistiť možnosti, kam môžu ľudia posunúť nenosené, no stále zachovalé oblečenie. Urobia prieskum a svoje zistenia umiestnia na sociálne siete ako blogové príspevky, či posty na Instagram a Facebook. Pri spracovaní prieskumu postupujú podľa metodiky programu YRE 4 krokov:
- prieskum terénu
- konzultácie s odborníkmi / hľadanie riešenia
- vytvorenie reportáže
- šírenie príspevku - web školy, regionálne médiá, sociálne siete
Žiaci pracujú v tímoch a navrhujú tipy na zlepšenia rôznych stránok školy, so zohľadnením ochrany životného prostredia. V prípade vhodných podmienok môžu na výsledné prezentácie pozvať zástupcu vedenia školy.
Aktívita stavia na prieskume, ktorý žiaci formou domácej úlohy uskutočnia vo svojej obci/meste v oblasti zapájania občanov. V škole prezentujú svoje zistenia a zamýšľajú sa, čo treba zmeniť, aby sa ich obec či mesto stala/o v roku 2050 miestom, kde sa dobre žije.
Aktivita na jednu vyučovaciu hodinu s využitím PowerPoint prezentácie, výkladu a vstupného testíku.
Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.
Na konkrétnom príkade troch smetných košov zo školy žiaci vyhodnotia ich zloženie. Zamyslia sa nad množstvom odpadu a jednotlivými materiálmi, ktoré skončili v koši. Skúsia navrhnúť prvé riešenia, ako by žiaci / učitelia mohli znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu. Ak má škola nádoby na triedený odpad (napr. na plast), daný materiál tam žiaci po skončení aktivity odnesú.
Žiaci si spočítajú, akú úsporu v produkcii skleníkových plynov by mohli dosiahnuť za rok ako rodina. Svoju uhlíkovú stopu si môžu spočítať doma alebo na hodine s použitím mobilnej aplikácie CO2 kalkulačka.