Ako znížiť množstvo odpadu?
Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.
Aktivita je rozdelená na tri časti.
1. časť: Žiaci voľne navrhujú možnosti, ako by sa dalo znížiť množstvo odpadu, ktorý tvoríme (doma, v škole...). Na pripravený hárok papiera nápady sami zapisujú. Učiteľ príliš nekoriguje, nápady môžu byť spontánne.
2. časť: Žiaci pozrú prezentáciu o princípoch zero waste - života bez odpadu.
3. časť: Po skončení prezentácie učiteľ zopakuje všetky pravidlá zero waste. Vyzve žiakov, aby sa zamysleli, ktoré „nápady“ by mohli predstavovať jednotlivé pravidlá. Výsledky diskusie môžu žiaci dopísať na papier, či spísať na tabuľu.
- Zamyslieť sa nad možnosťami znižovania odpadu
- Hľadať rôzne - aj netradičné riešenia
- Spoznať princípy zero waste
- Porovnať svoje nápady s princípmi zero waste
Čistý hárok papiera (veľkosť - baliaci papier), prípadne flipchart, fixky, počítač, projektor, prezentácia (v prílohe)
10 minút (1. časť), 20-25 minút (2. časť), 5-10 minút (3. časť)
1. časť - brainstorming:
- Učiteľ na začiatku aktivity položí žiakom otázku: Ako môžme znížiť množstvo odpadu, ktorý tvoríme doma / v škole?
- Žiaci navrhujú možnosti, zapisujú ich na papier, učiteľ nápady nekoriguje.
2. časť - prezentácia o zero waste princípoch
3. časť - správne priraď
- Učiteľ zopakuje pravidlá zero waste.
- Vyzve žiakov, aby určili, ktoré „nápady“ by mohli predstavovať jednotlivé pravidlá.
- Žiaci diskutujú o jednotlivých možnostiach, porovnávajú svoje riešenia s princípmi zero waste