Infožiadosť

Cvičenie - napísanie infožiadosti podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám č. 211/2000 Z. z. + práca s pracovným listom Infožiadosť áno alebo nie?

Popis aktivity: 

Pedagóg uvedie cvičenie - nadviaže (ak je to vhodné) na predchádzajúcu aktivitu Odkaz pre starostu, vysvetlí, že požadovanie informácie podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám je "ťažký kaliber", ktorým si občan môže zabezpečiť svoje právo na informácie.  Povinná inštitúcia verejnej správy podľa zákona musí na infožiadosť odpovedať do 10 dní, ak tak nespraví, môže čeliť právnym postihom. Občania by ale mali tento nástroj používať až v momente, ak sa nevedia k žiadaným informáciám dostať inou formou (žiadané informácie sú možno uvedené na webovej stránke inštitúcie?) alebo keď povinná inštitúcia neodpovie na dotaz, podnet, ..., ktoré boli inštitúcii doručené inou formou (možno stačí zavolať či zájsť na úrad, kontaktovať kompetentnú osobu a k informácii sa dá dostať takýmto spôsobom jednak rýchlejšie a jednak aj menej byrokraticky, čo napokon ocení aj kontaktovaný úradník).

Následne pedagóg rozdá žiakom pracovný list Infožiadosť áno či nie? - žiaci v pracovnom liste vyznačia, v ktorých prípadoch je vhodné napísať infožiadosť a v ktorých je vhodnejšie zvoliť iný postup získania informácie. Po vyhodnotení práce s pracovným listom (pedagóg má k dispozícii v prílohách Sprievodný text k aktivite pre pedagóga) sa žiaci rozdelia do skupín. Pedagóg im zadá jednotlivé témy z pracovného listu Infožiadosť áno či nie? (príp. im nechá možnosť vymyslieť vlastnú informáciu, ktorá sa má stať predmetom infožiadosti), sprístupní žiakom pracovný list Vzor infožiadosti a zadá im vypracovať podľa vzoru na zadanú tému vlastnú infožiadosť. 

Ak je to vhodné a relevantné, samozrejme by bolo užitočné si prakticky vyskúšať aj samotné podanie žiadosti (poštou, podaním v podateľni, e-mailom) a následne po získaní odpovedi vyhodnotiť jej kvalitu a splnenie očakávania.

Ciele: 
  1. Pochopiť inštitút infožiadosti, význam zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.
  2. Naučiť žiakov zručnosti identifikácie a formulácie žiadanej informácie od subjektu verejnej správy.
  3. Naučiť žiakov zručnosti podania infožiadosti.
  4. Zvýšiť sebavedomie žiakov v oblasti aktívneho občianstva, žiaci pochopia na praktickom príklade svoje občianske práva spoluúčasti na samospráve svojej obce/svojho mesta.
  5. Zlepšiť sa v komunikačných zručnostiach, príp. v tímovej práci.
Príprava, pomôcky : 
  • príprava pedagóga - preštudovanie podkladov
  • vytlačenie alebo iní sprístupnenie pracovných listov žiakom
Trvanie aktivity: 

1 vyučovacia kodina + prípadné vyhodnotenie na ďalšej hodine

Popis aktivity v krokoch: 
  1. úvod na základe predchádzajúcich aktivít kapitoly
  2. výklad pedagóga k téme zákona o slobodnom prístupe k informáciám
  3. práca s pracovným listom Infožiadosť áno či nie?
  4. vyhodnotenie práce s pracovným listom
  5. formulácia vlastnej infožiadosti - samostatná práca žiakov či skupín žiakov
  6. vyhodnotenie samostatnej práce + príp. odoslanie žiadostí
  7. príp. vyhodnotenie odpovedí na zaslané infožiadosti
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Najcennejšie na aktivite môže byť pátranie v komunite po aktívnych občanoch, ktorí s podávaním infožiadosti majú svoje skúsenosti, možno ako zadanie domácej úlohy na opísanie ich príbehu či príbehu ich infožiadosti. Kto sú tí ľudia? V akej oblasti sú aktívni? Prečo a s akým predmetom podávali infožiadosť? S akým výsledkom? Pomohla im odpoveď v niečom?