15. Život na pevnine

15.1 Do roku 2020 zabezpečiť ochranu, obnovu a udržateľné využívanie suchozemských a vnútrozemských sladkovodných ekosystémov a ich služieb, hlavne lesy, mokrade, hory a suché oblasti, v súlade so záväzkami vyplývajúcimi z medzinárodných dohôd.

15.2 Do roku 2020 podporiť zavádzanie udržateľného hospodárenia so všetkými typmi lesov, zastaviť odlesňovanie, obnoviť zničené lesy a podstatne zvýšiť zalesňovanie a obnovu lesov na celom svete.

15.3 Do roku 2030 bojovať proti rozširovaniu púští, obnovovať znehodnotenú pôdu, vrátane území postihnutých rozširovaním púští, suchom či záplavami, usilovať sa o dosiahnutie sveta, v ktorom už nedochádza k degradácii pôdy.

15.4 Do roku 2030 zabezpečiť zachovanie horských ekosystémov, vrátane ich biodiverzity, aby sa zvýšila ich schopnosť poskytovať výhody nevyhnutné pre udržateľný rozvoj.

15.5 Prijať neodkladné a dôrazné opatrenia na znižovanie degradácie prirodzeného prostredia, zastaviť straty v biodiverzite a do roku 2020 chrániť a zabraňovať vyhynutiu ohrozených druhov.

15.6 Zabezpečiť spravodlivé rozdeľovanie prínosov vyplývajúcich z využívania genetických zdrojov a podporovať zodpovedajúci prístup k týmto zdrojom.

15.7 Prijať neodkladné opatrenia na skoncovanie s pytliactvom a pašovaním chránených druhov rastlín a živočíchov a riešiť ponuku a dopyt po nelegálnych prírodných produktoch.

15.8 Do roku 2020 zaviesť opatrenia proti zavlečeniu invazívnych druhov do suchozemských a vodných ekosystémov a výrazne znížiť ich dopad na tieto ekosystémy, kontrolovať alebo odstrániť prioritné invazívne druhy.

15.9 Do roku 2020 začleniť hodnoty ekosystému a biodiverzity do národného i regionálneho plánovania, rozvojových procesov a stratégií na znižovanie chudoby.

15.a Mobilizovať a významne zvýšiť finančné prostriedky zo všetkých zdrojov na zachovanie a udržateľné využívanie biodiverzity a ekosystémov.

15.b Mobilizovať značné prostriedky zo všetkých zdrojov na všetkých úrovniach na financovanie udržateľného hospodárenia s lesmi a poskytnúť rozvojovým krajinám zodpovedajúce stimuly na zlepšenie tohto hospodárenia, vrátane ochrany a obnovy lesov.

15.c Zvýšiť medzinárodnú podporu boja proti pytliactvu a pašovaniu chránených druhov, okrem iného aj zvyšovaním schopnosti miestnych komunít, venovať sa udržateľným spôsobom obživy.

Medailón miestneho lídra - participatívno - reportérska aktivita

Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.

Aktivita 4 - Ako pomáhajú Mladí reportéri - online quest

Žiaci si prezerajú rôzne videá s tvorbou alebo vystúpeniami Mladých reportérov a tak zisťujú, že ich vrstovníci sú aktívni vo svojich komunitách, kde sa snažia riešiť malé problémy životného prostredia alebo na ne upozorniť.

Aktivita 3 - Tipy pre lepšiu školu

Žiaci pracujú v tímoch a navrhujú tipy na zlepšenia rôznych stránok školy, so zohľadnením ochrany životného prostredia. V prípade vhodných podmienok môžu na výsledné prezentácie pozvať zástupcu vedenia školy.

Občianska participácia - video s Richardom Medalom

Video je koncipované ako vstup do problematiky občianskej participácie s cieľom ukázať, že každý z nás sa môže zapájať do rozhodovacích procesov v obci/meste a chrániť životné prostredie. Protagonistom videa je environmentálny aktivista Richard Medal.

O všímavosti

Aktivita na jednu vyučovaciu hodinu s využitím PowerPoint prezentácie, výkladu a vstupného testíku.

Pojmy a zdroje

Všímavé občianstvo

Nie je oficiálne nikde definované, ale je dané záujmom o svoje okolie, o svoju obec/komunitu, zvedavosťou/všímavosťou, orientáciou v environmentálnom a občiansko-správnom práve, odvahou konať v prospech zlepšovania životného prostredia a kvality života. Bez všímavých občanov nie je možné budovať udržateľnú občiansku spoločnosť.

Občianska participácia – pojmy a zdroje

Občianska participácia

Je prejavom aktívnej účasti jednotlivcov na riešení spoločenských problémov a na spravovaní verejných záležitostí – v rámci lokálnej komunity, konkrétnej spoločenskej organizácie, etnického či národného spoločenstva alebo globálnej komunity

Zero Waste - Otestuj sa! (Kvíz)

Žiaci si formou krátkeho kvízu preveria a utvrdia svoje vedomosti o správnom triedení a minimalizácii zmesového odpadu. Materiál pre pedagógov aj so správnymi odpoveďami je v prílohe. Aktivita sa dá realizovať aj ako home-schooling - kvíz je k dispozícii aj v online verzii.

Ako znížiť množstvo odpadu?

Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.

Čo končí v smetnom koši našej triedy?

Na konkrétnom príkade troch smetných košov zo školy žiaci vyhodnotia ich zloženie. Zamyslia sa nad množstvom odpadu a jednotlivými materiálmi, ktoré skončili v koši. Skúsia navrhnúť prvé riešenia, ako by žiaci / učitelia mohli znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu. Ak má škola nádoby na triedený odpad (napr. na plast), daný materiál tam žiaci po skončení aktivity odnesú.

Pages

Subscribe to RSS - 15. Život na pevnine