Aktívne občianstvo - občania sa zúčastňujú miestneho a regionálneho verejného života a spolupodieľajú sa na tvorbe a ovplyvňovaní rozhodnutí, ktoré sa ich bezprostredne týkajú.
Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.
Žiaci si prezerajú rôzne videá s tvorbou alebo vystúpeniami Mladých reportérov a tak zisťujú, že ich vrstovníci sú aktívni vo svojich komunitách, kde sa snažia riešiť malé problémy životného prostredia alebo na ne upozorniť.
Aktívita stavia na prieskume, ktorý žiaci formou domácej úlohy uskutočnia vo svojej obci/meste v oblasti zapájania občanov. V škole prezentujú svoje zistenia a zamýšľajú sa, čo treba zmeniť, aby sa ich obec či mesto stala/o v roku 2050 miestom, kde sa dobre žije.
Žiaci sa formou kvízu (ppt alebo online kvíz) s 20 ukážkami oboznámia s príkladmi občianskej participácie mladých ľudí. Nadväzujúca aktivita umožňuje precvičiť si základné pojmy v oblasti občianskej participácie formou hry "Activity".
Video je koncipované ako vstup do problematiky občianskej participácie s cieľom ukázať, že každý z nás sa môže zapájať do rozhodovacích procesov v obci/meste a chrániť životné prostredie. Protagonistom videa je environmentálny aktivista Richard Medal.
Video je koncipované ako vstup do problematiky všímavého občianstva s cieľom ukázať, že aj mladí ľudia môžu meniť komunity k lepšiemu. Protagonistami videa je trojica žiakov Zelenáči spod Znieva, ktorí v rámci projektu Roots and Shoots zrealizovali priechod pre chodcov v mieste materskej školy.
Nie je oficiálne nikde definované, ale je dané záujmom o svoje okolie, o svoju obec/komunitu, zvedavosťou/všímavosťou, orientáciou v environmentálnom a občiansko-správnom práve, odvahou konať v prospech zlepšovania životného prostredia a kvality života. Bez všímavých občanov nie je možné budovať udržateľnú občiansku spoločnosť.
Je prejavom aktívnej účasti jednotlivcov na riešení spoločenských problémov a na spravovaní verejných záležitostí – v rámci lokálnej komunity, konkrétnej spoločenskej organizácie, etnického či národného spoločenstva alebo globálnej komunity
Aktivity v tejto kapitole sa snažia inšpirovať mladých ľudí, aby sa aktívne zapájali do riešenia problémov komunity, v ktorej žijú a podieľali sa na rozhodovaní o veciach verejných, ktoré sa ich bezprostredne týkajú. Aj jeden nadšený človek či skupina ľudí môžu zmeniť život okolo seba k lepšiemu!
Čo by mal vedieť každý mladý človek? Že aj keď ešte nemá 15 /18 rokov, môže vlastnou iniciatívou a vlastným príkladom meniť život okolo seba, napríklad zapojením sa do aktivít pre: