Aktivita 4 - Ako pomáhajú Mladí reportéri - online quest

Žiaci si prezerajú rôzne videá s tvorbou alebo vystúpeniami Mladých reportérov a tak zisťujú, že ich vrstovníci sú aktívni vo svojich komunitách, kde sa snažia riešiť malé problémy životného prostredia alebo na ne upozorniť.

Popis aktivity: 

Aktivita môže byť realizovaná ako domáca úloha + nadväzná hodina (prezenčne alebo dištančne). Základom aktivity je online pátračka spojená s programom Mladí reportéri pre životné prostredie. Žiaci sa môžu hravou formou zoznámiť s tvorbou Mladých reportérov a zároveň prvkami konštruktívnej lokálnej žurnalistiky, ktorá pomáha riešiť problémy.

Záverečnou úlohou questu je vizuálne atraktvínym spôsobom predstaviť, kto sú Mladí reportéri pre životné prostredie. Všetky odpovede v rámci pátračky, ako aj záverečnú úlohu, nahrá žiak do online formulára a odošle pedagógovi. Na hodine vyhodnotíte kvíz a žiaci predstavia svoje výstupy. Nasleduje diskusia o tom, ako môžu žiaci  pomáhať pre lepšie komunity. Na záver žiaci zhodnotia, čo sa naučili.

Ciele: 
  1. Oboznámiť sa s prácou vrstovníkov, ktorí pracujú v programe Mladí reportéri pre životné prostredie.
  2. Oboznámiť sa s metodikou programu YRE a prínosom lokálnej žurnalistiky orientovanej na riešenie problémov.
  3. Inšpirovať žiakov k vlastnej iniciatíve a ukázať, že aktivizmus je najlepší liek proti environmentálnej úzkosti.
Príprava, pomôcky : 

Žiaci potrebujú na "pátračku" pripojenie na internet.

Trvanie aktivity: 

45 minút

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Žiaci si urobia webquest. Postupne navštevujú rôzne webové stránky spojené s programom YRE a odpovedajú na otázky. Záverečnou úlohou pre dvojice alebo trojice žiakov je tvorivým spôsobom stvárniť, kto sú Mladí reportéri pre životné prostredie.
  2. Žiaci odpovedajú na kvízové otázky online. Potom - podľa pokynov pedagóga - buď odošlú formulár na mail pedagóga, ale pokračujú na záverečnú úlohu - nahrať do online formulára záverečný výstup zobrazujúci, kto sú Mladí reportéri pre životné prostredie.
  3. Následne pedagôg so žiakmi prejde odpovede, dojmy z questu a formou sebahodnotenia povedia žiaci, čo sa naučili.
  4. Učiteľ so žiakmi následne diskutujú o súvisiacich otázkach, viď metodický list.
  5. Na záver je vhodné pozvať žiakov, aby sa zapojli do programu YRE.
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Rozvoj mediálnych zručností

Úloha nadväzuje na kvíz: žiaci si majú vybrať spomedzi projektov jeden, ktorý ich najviac zaujal, postaviť sa do role novinára / novinárky z regionálneho online média, určeného mladým ľuďom a spracovať o tomto projekte krátky článok. Úlohou je odpovedať v článku na otázky Kto? Kde? Kedy? Čo? (Prečo?) a ilustrovať článok priloženou fotografiou, s uvedením zdroja.

Tip pre žiakov: Keďže článok pripravuješ pre mladých, prispôsob tomu jazyk a štýl článku. Nezabudni na obrázok / obrázky. Daj si záležať na prvej vete, tá často rozhodne o tom, či sa čitateľ začíta alebo nie. Textový súbor pošli mailom pedagógovi

Tipy od učiteľov

  • Popis vyučovacej hodiny:
    Každý učiteľ pozná svojich žiakov. Ak má v triede šikovných, ktorých by mohlo baviť spracovanie nejakého problému a sú samostatní, môže im zadať jednoduchý problém, ktorý spracujú. Buď písomne vo forme článku alebo získajú čo najviac informácií a zhrnú v prezentácii alebo spravia jednoduché video na mobil. Dôležité je, aby dostali možnosť prejaviť sa, "byť dôležití" v školských veciach, poukázať na problém a spracovať ho podľa seba. Túto úlohu by som nehodnotil známkou, aby v prípade zlyhania žiaci neboli odradení. Vysvetlil by som im, že zlyhanie v tejto úlohe neexistuje, lebo už len rozhodnutie, že niečo sami spravia, je veľkým úspechom. Samozrejme, ak by výsledok bol na úrovni a možno aj prekvapil v dobrom, určite by som za vypracovanie známku udelil. Treba si však dobre zvoliť dobrovoľníkov, nie zadávať úlohu celoplošne. Nájdu sa totiž žiaci, pre ktorých to bude záťaž a nebudú sa chcieť podieľať na aktivite. Ak ich k tomu donútime, urobíme presný opak toho, čo by sme očakávali. Zabijeme v nich nadšenie, lebo vec dostali príkazom. Tak sa k nej aj postavia. Hra je super, hlavne chválim výber ukážok.
    Téma vyučovacej hodiny:
    Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠ
    Predmety:
    biológia, geografia, iné
    Jaromír Flaškár
    ZŠ Mládežnícka 1434/16, Púchov