12. Zodpovedná spotreba a výroba

12.1 Uplatňovať 10-ročný rámec programov pre udržateľnú spotrebu a výrobu so zapojením všetkých štátov na čele s rozvinutými štátmi, s prihliadnutím na rozvoj a schopnosti rozvojových štátov.

12.2 Do roku 2030 dosiahnuť udržateľné hospodárenie s prírodnými zdrojmi a ich efektívne využívanie.

12.3 Do roku 2030 znížiť, v prepočte na hlavu, globálne plytvanie potravinami na maloobchodnej a spotrebiteľskej úrovni na polovicu, a znížiť straty na potravinách v celom výrobnom a zásobovacom procese, vrátane straty po zbere.

12.4 Do roku 2020 dosiahnuť také nakladanie s chemickými látkami a odpadmi počas celého ich životného cyklu, aby bolo šetrné k životnému prostrediu, v súlade s dohodnutými medzinárodnými rámcami, a výrazne znížiť ich uvoľňovanie do ovzdušia, vody a pôdy tak, aby sa minimalizovali nepriaznivé dopady na ľudské zdravie a životné prostredie.

12.5 Do roku 2030 výrazne znížiť produkciu odpadov pomocou prevencie, redukcie, recyklácie a opätovného používania.

12.6 Podporovať podniky, hlavne veľké a nadnárodné spoločnosti, aby prijali udržateľné postupy a začlenili informácie o udržateľnosti do svojich pravidelných správ.

12.7 Presadzovať udržateľné postupy pri zadávaní verejných obstarávaní v súlade s národnými politikami a prioritami.

12.8 Do roku 2030 zabezpečiť, aby ľudia na celom svete mali relevantné informácie a povedomie o udržateľnom rozvoji a životnom štýle v súlade s prírodou.

12.a Podporovať rozvojové krajiny, aby posilnili svoje vedecké a technologické kapacity, a prešli tak k udržateľnejšiemu spôsobu výroby a spotreby.

12.b Vytvoriť a zaviesť nástroje na sledovanie dopadov udržateľného rozvoja na cestovný ruch, ktorý vytvára pracovné miesta a podporuje miestnu kultúru a produkty.

12.c Usmerniť neefektívne dotácie na fosílne palivá, podporujúce nadbytočnú spotrebu, odstraňovaním pokrivenia trhu, v súlade s podmienkami v jednotlivých štátoch, okrem iného aj prostredníctvom daňovej reštrukturalizácie a rušením týchto škodlivých dotácií tam, kde existujú, aby bol zrejmý ich dopad na životné prostredie. Pritom je potrebné brať do úvahy špecifické potreby a podmienky rozvojových krajín a minimalizovať možné negatívne dopady na ich rozvoj takým spôsobom, ktorý bude chrániť chudobných a dotknuté komunity.

Druhá šanca pre oblečenie - participatívno-reportérska aktivita

Žiaci majú za úlohu zistiť možnosti, kam môžu ľudia posunúť nenosené, no stále zachovalé oblečenie. Urobia prieskum a svoje zistenia umiestnia na sociálne siete ako blogové príspevky, či posty na Instagram a Facebook. Pri spracovaní prieskumu postupujú podľa metodiky programu YRE 4 krokov:

  1. prieskum terénu
  2. konzultácie s odborníkmi / hľadanie riešenia
  3. vytvorenie reportáže
  4. šírenie príspevku - web školy, regionálne médiá, sociálne siete

Medailón miestneho lídra - participatívno - reportérska aktivita

Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.

Ekomapy a ekoporadne

Ekomapy a ekoporadne sú studnicou informácií pre všímavých a zvedavých občanov. Zoznámenie sa s možnosťou vyhľadávania a získavania odborných informácií na Internete, s upozornením aj na dezinformačné a konšpiračné médiá.

Občianska participácia – pojmy a zdroje

Občianska participácia

Je prejavom aktívnej účasti jednotlivcov na riešení spoločenských problémov a na spravovaní verejných záležitostí – v rámci lokálnej komunity, konkrétnej spoločenskej organizácie, etnického či národného spoločenstva alebo globálnej komunity

Mýty o živote bez odpadu

Úlohou žiakov je zaujať postoj, či je určité tvrdenie o zero waste živote pravda alebo nie a svoj postoj obhájiť argumentmi.

Zero Waste - Otestuj sa! (Kvíz)

Žiaci si formou krátkeho kvízu preveria a utvrdia svoje vedomosti o správnom triedení a minimalizácii zmesového odpadu. Materiál pre pedagógov aj so správnymi odpoveďami je v prílohe. Aktivita sa dá realizovať aj ako home-schooling - kvíz je k dispozícii aj v online verzii.

Ako znížiť množstvo odpadu?

Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.

Čo končí v smetnom koši našej triedy?

Na konkrétnom príkade troch smetných košov zo školy žiaci vyhodnotia ich zloženie. Zamyslia sa nad množstvom odpadu a jednotlivými materiálmi, ktoré skončili v koši. Skúsia navrhnúť prvé riešenia, ako by žiaci / učitelia mohli znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu. Ak má škola nádoby na triedený odpad (napr. na plast), daný materiál tam žiaci po skončení aktivity odnesú.

Zero Waste video so Zuzanou Vakošovou

Video je koncipované ako vstup do problematiky minimalizácie odpadu s cieľom ukázať, že každý z nás môže zmenou životného štýlu výrazne znížiť mnozžstvo produkovaného odpadu. Protagonistkou videa je zakladateľka Zero Waste Trenčín Zuzana Vakošová.

Subscribe to RSS - 12. Zodpovedná spotreba a výroba