Kde a ako hľadať územnoplánovacie informácie? - cvičenie

Jednohodinová aktivita (dá sa zadať aj ako dištančná úloha) - cvičenie na orientáciu v územnom pláne, na overenie informácií o funkcii územia a o možnostiach rozvoja územia v súlade s územným plánom (napr. čo sa v danom území môže/nemôže stavať).

Popis aktivity: 

Pedagóg uvedie žiakom zadanie úlohy - konkrétnu "kauzu":

V Trenčíne pri Váhu máte obľúbené zákutie, tzv. Zátoku pokoja aj s priľahlým ihriskom, atletickým oválom - kam radi chodíte opekať, so psom na prechádzku, zabehať si, na jeseň púšťať šarkany či iba si odpočinúť k rieke. Dopočuli ste sa ale o developerskom projekte - vraj sa majú pri Váhu stavať bytovky či nejaké polyfunkčné budovy… Chcete si overiť, akú funkciu má toto záujmové územie v územnom pláne a či sa tam dajú podľa platného územného plánu stavať bytovky či iné budovy.

Pedagóg zadá úlohy formou skupinovej práce (každá skupina potrebuje počítač s pripojením na internet, alebo aspoň smartphone s mobilným pripojením):

1. Nájdite dané územie na mape. (Pozn. pre pedagóga v riešenom prípade: indície - hľadajte na ľavom brehu Váhu v centre Trenčína, územie zátoky pod cestným mostom, pri znázornenom atletickom ováli - viď aj foto v prílohe - snímok zo satelitnej google maps.)

2. Nájdite dané územie na katastrálnej mape (použite napr. https://zbgis.skgeodesy.sk), zistite, v akom katastrálnom území, zistite (a príp. vypíšte) parcelné čísla predmetnej lokality a zistite majiteľov pozemkov (ak sú známi). (Pozn. pre pedagóga: v prípade zadanej cvičnej plochy: katastrálne územie Trenčín, čísla pozemkov 3484/2, 3484/104 (vlastník Slovenský vodohospodársky podnik, štátny podnik) a 3484/90-96 (vlastník mesto Trenčín) - viď aj foto v prílohe - snímok z katastrálnej mapy.)

3. Zistite, či je dané územie spracované/riešené v územnom pláne (nie každá obec má územný plán spracovaný - podľa zákona majú povinnosť mať spracovaný územný plán obce nad 2000 obyvateľov). Nájdite link na územný plán danej obce. (Pozn. pre pedagóga: v riešenom prípade - áno, obec Trenčín má spracovaný územný plán: https://trencin.sk/samosprava/uzemne-planovanie/uzemny-plan/.) Všeobecne - treba v prvom rade hľadať na webstránkach danej obce, prípadne na stránke https://www.uzemneplany.sk.

4. Nájdite záujmové územie na komplexnom výkrese priestorového usporiadania a funkčného využitia územia ÚP. (Pozn. pre pedagóga: v riešenom prípade na tomto odkaze. Viď aj foto v prílohe - snímok z mapy Návrh priestorového usporiadania a funkčného využitia územia.)

5. Zistite, akou farbou + šrafovaním je toto územie vyznačené? (Pozn. pre pedagóga: viď aj foto v prílohe - legenda z mapy Návrh priestorového usporiadania a funkčného využitia územia.)

6. Nájdite v legende, akej funkcii daná farba a šrafáž zodpovedá. (Pozn. pre pedagóga: v riešenom prípade: funkčná plocha s názvom "verejná zeleň s vyšším zastúpením športovo-rekreačných funkcií".)

7. V textovej časti ÚP vyhľadajte popis daného funkčného regulatívu (regulačný list), kde je podrobne popísané, čo sa v takto vyznačenom území smie a čo nie. (Pozn. pre pedagóga: v riešenom prípade je cieľový materiál na tomto linku, str. 73. Viď aj foto v prílohe - snímok z textovej časti ÚP Trenčín).

8. Po vyriešení všetkých úloh odpovedzte na otázky: 

- dajú sa v tomto území stavať bytovky? či iné budovy?

- je informácia z úvodu o možnej zástavbe územia opodstatnená?

Na záver aktivity si samostatne pracujúce skupiny žiakov porovnajú svoje zistenia a diskutujú o výsledku. Pedagóg sa pýta aj na potiaže, ktoré žiaci pri skupinovej práci riešili, zodpovedá otázky, vysvetľuje súvislosti. Nakoniec zhrnie výsledky a pripomenie podstatu aktivity - orientáciu v téme územného plánu, cieľavedomé hľadanie na internete, v dokumentoch.

Ciele: 
  1. pochopiť, aké zručnosti sú potrebné pre orientáciu a čítanie v územných plánoch obcí a miest
  2. získať zručnosti pri vyhľadávaní v katastrálnych mapách
  3. získať zručnosti pri vyhľadávaní v mapách a dokumentoch územných plánov
  4. rozumieť informáciám na mapách a v textovej časti ÚP (vedieť ich čítať)
Príprava, pomôcky : 

počítače s pripojením na Internet do každej skupiny žiakov (v núdzovom režime postačí v každej skupine aspoň jeden smartphone s mobilným pripojením)

Trvanie aktivity: 

1 vyučovacia hodina

Popis aktivity v krokoch: 
  1. uvedenie žiakov do konkrétnej "kauzy
  2. zadanie úloh formou skupinovej práce
  3. úloha 1 - nájdite dané "kauzálne" územie na mape
  4. úloha 2 - nájdite dané územie na katastrálnej mape
  5. úloha 3 - zistite, či je dané územie spracované/riešené v územnom pláne
  6. úloha 4 - nájdite záujmové územie na komplexnom výkrese priestorového usporiadania a funkčného využitia územia ÚP
  7. úloha 5 - zistite, akou farbou + šrafovaním je toto územie vyznačené
  8. úloha 6 - nájdite v legende, akej funkcii daná farba a šrafáž zodpovedá
  9. úloha 7 - v textovej časti ÚP vyhľadajte popis daného funkčného regulatívu
  10. úloha 8 - po vyriešení všetkých úloh zodpovedanie otázok úlohy
  11. záverečná diskusia a zhrnutie
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

V každej obci sa dá nájsť podobný popísanej kauze z Trenčína. Je na iniciatíve pedagóga, či nahradí "trenčiansku kauzu" iným miestne ukotveným prípadom, s prípravou analogických podkladov.

Nadstavba: kde sa dá dozvedieť viac o údajnom developerskom zámere a o tom, či sa chystá zmena územného plánu, umožňujúca takúto zástavbu?