Klíma-friendly škola - participatívno-reportérska aktivita

Na záver vzdelávania o klimatickej zmene žiaci zrealizujú osvetové podujatie alebo iniciujú zavedenie systémového opatrenia pre klíma-friendly školu. Pojem „škola priateľská k podnebiu“ vznikol a je propagovaný v rámci Programu OSN pre trvalo udržateľný rozvoj.

Program YRE podporuje program OSN pre udržateľný rozvoj a pracuje na začlenení 17 cieľov do programu a rozšírení tém, ktoré môžu študenti skúmať. Je zrejmé, že mnohé environmentálne, sociálne alebo ekonomické otázky a problémy spolu súvisia. Dôležitou súčasťou vzdelávania pre trvalo udržateľný rozvoj je pomôcť študentom porozumieť týmto súvislostiam. (Viac info v priloženom metodickom liste Agenda 2030.)

Popis aktivity: 

Žiaci sa zamyslia nad možnosťami, ako by sa ich škola mohla stať viac klima-friendly školou. Čo by to znamenalo vo vzdelávaní? Čo v prevádzke školy? Čo v školskej jedálni? Čo v spôsobe dochádzky do školy? Čo v pitnom režime? Čo v školskej záhrade? Čo v nakladaní s odpadom? Trieda sa dohodne na jednej konkrétnej aktivite alebo čine, ktorý sa rozhodne zrealizovať. O aktivite informujú prostredníctvom školskej nástenky aj webovej stránky školy.

Ciele: 
  1. Zamyslieť sa nad kontextom klíma-friendly školy. Čo všetko to znamená? Metodika myšlienkovej mapy.
  2. Pochopiť, že veľké zmeny sa začínajú množstvom malých krokov. Vybrať si jeden a zrealizovať ho, viď metodický list.
  3. Získať skúsenosť s komunikáciou v tíme a deľbou zodpovednosti.
  4. Pochopiť, že rovnako dôležité, ako zorganizovať aktivitu, je aj podať informáciu na pôde školy či do miestnych médií a zdieľať ju na sociálnych sieťach.
  5. Dať mladým ľuďom pocit, že môžu meniť svet - majú na to motiváciu, potrebné vedomosti aj dostatok zručností.
Príprava, pomôcky : 

Fixka alebo krieda na myšlienkovú mapu, prípadne materiál na vytvorenie nástenky k podujatiu / aktivite.

Trvanie aktivity: 

2x45 min.

Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Podľa navrhovaného riešenia oslovia žiaci vedenie školy, zriaďovateľa, školníka, vedúcu jedálne... Zistené fakty zaznamenajú na diktafón / mobil / kameru. Navrhnú riešenie a zistenia spracujú do krátkeho článku, foto-príbehu alebo videa. V ideálnom prípade sa pokúsia zmenu zrealizovať a informujú miestnu verejnosť prostredníctvom regionálneho online alebo printového média a sociálnych sietí. Pri spracovaní reportáže postupujú podľa metodiky programu YRE 4 krokov: 1) prieskum terénu, 2) konzultácie s odborníkmi 3) vytvorenie reprortáže 4) šírenie príspevku - web školy, regionálne médiá, sociálne siete.