Podnet na zmenu územného plánu - cvičenie
Aktivita (možná aj ako zadanie dištančnej úlohy) - cvičenie na vypracovanie podnetu na zmenu územného plánu.
Pedagóg rozdá žiakom (alebo sprístupní v elektronickej forme) do skupín Príklad – podanie podnetu na zmenu územného plánu (viď súbor v prílohe) so zadaním, aby si žiaci tento materiál preštudovali.
Následne zadá žiakom (jednotlivo či do skupín) domácu úlohu:
- vytipovať v svojej obci (kľudne aj za pomoci rodičov, prarodičov, priateľov, známych...) verejne známy príklad miesta, verejného priestoru, kde má význam podať podnet na zmenu územného plánu. Môže ísť napríklad o park, detské ihrisko, verejnú zeleň..., kde je v aktuálne platnom územnom pláne naplánovaná výstavba možno parkoviska, možno výstavby bytových či polyfunkčných domov. Alebo môže ísť napríklad o málo využívané parkovisko, či brownfield, kde by bolo vhodné naplánovať športovisko, park, detské ihrisko či inú funkciu vo verejnom záujme. Alebo môže ísť o naplánovanie cyklotrasy na trase, na ktorej je veľká frekvencia cyklistov;
Na nasledujúcej hodine žiaci predstavia svoje námety na podnety, prípady, ktoré vytipovali.
Pedagóg následne zadá úlohy na samostatnú (skupinovú) prácu:
- Zistiť o vytipovanom prípade všetky potrebné informácie (katastrálne územie, číslo parcely, vlastník parcely, funkcia predmetného územia v platnom územnom pláne);
- Navrhnúť inú funkciu predmetného územia a vyplniť podnet na zmenu územného plánu podľa vzoru;
- Zistiť adresu, kam treba podnet podať.
Na záver hodiny žiaci navzájom prezentujú výsledky svojej práce. Pedagóg komentuje, hodnotí a prípadne (ak je to vhodné) nechá hlasovať celú triedu o tom, ktoré z podnetov sú natoľko dobre spracované, dôležité a podporyhodné, aby boli aj naozaj odoslané na kompetentný (obecný/mestský) úrad.
- pochopiť/predstaviť si možnosti zmien územného plánu
- získať zručnosti prípravy podnetu na zmenu územného plánu
- poznať adresu kompetentného úradu na podanie zmeny ÚP
sprístupnenie "Príkladu – podania podnetu na zmenu územného plánu" (v papierovej, resp. elektronickej verzii)
počítače s pripojením na Internet (príp. smartphone s mobilným či iným pripojením)
15 + 45 minút
V prvej vyučovacej hodine (15 minút)
- pedagóg rozdá žiakom do skupín Príklad – podanie podnetu na zmenu územného plánu
- žiaci si tento materiál preštudujú
- pedagóg zadá žiakom domácu úlohu - vytipovanie vlastného námetu na podnet k zmene ÚP
Na nasledujúcej vyučovacej hodine (45 minút)
- predstavenie žiackych námetov, tipov na podnety k zmene ÚP
- zadanie samostatnej skupinovej práce:
- zistenie všetkých potrebných materiálov o vytipovanom prípade;
- návrh inej funkcie predmetného územia;
- vyplnenie podnetu na zmenu územného plánu podľa vzoru;
- zistenie adresy, kam treba podnet podať;
- prezentácia výsledkov práce žiakov;
- záverečné vyhodnotenie.
Aktivitu je možné zadať aj ako dištančnú/domácu úlohu.
Výsledok aktivity - vypracované podnety na zmenu ÚP - je možné (a vhodné) odprezentovať miestnym/mestským poslancom a požiadať ich o pomoc pri prerokovávaní týchto podnetov. Najbližšie škole sú poslanci - členovia školskej rady.