Aktivita 5 - Možnosť voliť od 16 rokov? Debatujme o tom

Debata na kontroverznú tému je skvelý spôsob, ako sa naučiť tolerovať iný názor a vecne argumentovať. Aktivita vychádza z metodiky debát, používanej Slovenskou debatnou asociáciou. Pre pedagóga je priložený metodický list.

Popis aktivity: 

Aktiviita rozvíja kritické myslenie, zručnosti argumentácie, debatovania a prezentovania. Žiaci pracujú v 3-členných tímoch a buď obhajujú alebo vyvracajú tézu, že voliť by mali mať možnosť mladí ľudia od 16 rokov (pracovné listy s argumentmi "za" aj "proti" sú priložené). Rečníci z tímov sa postupne striedajú a za pomoci argumentov presviedčajú obecenstvo (zvyšok triedy) o súhlase alebo nesúhlase so zadanou tézou. Tímy majú vyhradené rovnaké množstvo času na predstavenie svojich argumentov. Je na voľbe pedagóga, koľko tímov bude debatovať a či sa na záver uskutoční finále a vyberie víťaz.

Ciele: 
  1. Rozvíjať zručnosti kritického myslenia a vecnej argumentácie.
  2. Vedieť sa na problematiku pozrieť z iného uhlu pohľadu (aj keď sa s určitou tézou nestotožňujem, môžem sa o problematike viac dozvedieť a pomôže mi to pochopiť ľudí, ktorí sú jej zástancami) a rozvíjať toleranciu k inému názoru.
  3. Rozvíjať zručnosti kultivovanej výmeny názorov.
  4. Rozvíjať schopnosť rozlíšiť dôležité informácie od nedôležitých a vždy si overiť hodnovernosť zdroja.
  5. Zlepšiť sa v tímovej práci - rozdelenie rolí a výber podstatných argmumentov.
  6. Zlepšiť zručnosti prezentácie.
Príprava, pomôcky : 
  • Pokiaľ pedagóg nepozná Slovenskú debatnú asociáciu, je veľmi vhodné pozrieť si video na stránke http://www.sda.sk/preco-debata/co-je-debata/. Video trvá 10 minút a pekne predstaví celý kontext debatovania, čo to dáva účastníkom a ako to vyzerá v praxi, keď sa na pôde Národnej rady SR stretnú najlepšie tímy stredoškolákov z celého Slovenska. Okrem toho je vhodné si prečítať priložený metodický list Čo je debata.
  • Vytlačenie pracovných listov "za" a "proti" - pre každú skupinu jeden pracovný list.
  • Usporiadanie triedy tak, aby bolo možné dopredu pred tabuľu pred začatím debaty umiestniť dve lavice s troma stoličkami.
Trvanie aktivity: 

45 min.

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Motivačná otázka pre žiakov na úvod: keby ste mali tú možnosť ísť voliť v najbližších voľbách (aj mladší ako 18 rokov), využili by ste ju? Prečo áno alebo prečo nie? Poďme o tom debatovať...
  2. Pedagóg vytvorí trojice žiakov, ktoré si vylosujú pozíciu "za" alebo "proti". Skupín by mal byť párny počet, napríklad 4 skupiny "za" a 4 skupiny "proti". S využitím pracovného listu sa oboznámia s argumentami z novinového článku, prípadne doplnia vlastné. Alternatíva: najprv si pripravia vlastné argumenty a až po krátkej debate pedagóg rozdá hárky s argumentami z novinového článku.
  3. Po krátkej príprave pedagóg vyzve prvé dva tímy "za" a "proti", aby prišli dopredu a navodí atmosféru, že sú teraz v parlamente, kde práve poslanci diskutujú o novej legislatíve a oni boli vybraní ako zástupcovia generácie, ktorej sa rozhodnutie týka.
  4. Najskôr prví rečníci z každého tímu krátko predstavia pozíciu - za alebo proti. Druhí rečníci pridajú argumenty. Posledný rečník z tímu reaguje na to, čo bolo povedané aj druhou stranou a zhrnie, prečo by práve ich názor mal byť ten víťazný.
  5. Priestor dostane estš jedna dvojica tímov "za" a "proti", proces sa opakuje.
  6. Lepší tím z oboch názorových spektier postúpi do finále. Tímy majú chvíľu času na prípravu a prípadne nové rozdelenie rolí.
  7. Po finálnou dueli nasleduje vyhodnotenie. Kto ponúkol presvedčivejšie argumenty? Spätnú väzbu ponúkne publikum (zvyšok triedy) aj pedagóg. Môžu povedať, aký argument by ešte použili, alebo ako by sa do budúcna dali zlepšiť debatérske zručnosti.
  8. Na záver pedagóg predstaví činnost Slovenskej debatnej asociácie a prínosy debatovania v zmysle rozvoja zručností pre život (kritické myslenie, argumentácia, tolerancia k inému názoru, prezentácia...).
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Na debatu je možné zvoliť aj inú kontroverznú tému, napr:

  • Domáce úlohy by mali byť zakázané.
  • Alternatívne zdroje energie môžu účinne nahradiť fosílne palivá.
  • Do centier veľkých miest (až na výnimky z dôvodu zdravia) by mal byť vjazd pre verejnosť osobnými autami zakázaný.