Druhá šanca pre oblečenie - participatívno-reportérska aktivita
Žiaci majú za úlohu zistiť možnosti, kam môžu ľudia posunúť nenosené, no stále zachovalé oblečenie. Urobia prieskum a svoje zistenia umiestnia na sociálne siete ako blogové príspevky, či posty na Instagram a Facebook. Pri spracovaní prieskumu postupujú podľa metodiky programu YRE 4 krokov:
- prieskum terénu
- konzultácie s odborníkmi / hľadanie riešenia
- vytvorenie reportáže
- šírenie príspevku - web školy, regionálne médiá, sociálne siete
Úlohou žiakov je zistiť aké máme možnosti, ako jednotlivci, keď nechceme vyhadzovať nechcené oblečenie do komunálneho odpadu. Samotnej aktivite na hodine predchchádza domáca úloha - prečítanie odporúčaných článkov a rozhovor s rodičmi. Prieskum môžu žiaci urobiť aj na internete. Mali by tiež zisťovať, ktoré z týchto možností (charita, on-line bazáre, darovanie priamo konkrétnej osobe/rodine, výmena medzi priateľmi, kontajnery na obnosené šatstvo...) už v tomto smere existujú aj v mieste ich bydliska. V rámci tohto zadania žiaci oslovia mestský úrad, prípadne úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde sa pokúsia získať ďalšie návrhy či stanovisko k textilnému odpadu. Svoje zistenia spracujú vo forme krátkeho príspevku a publikujú na sociálnych sieťach (Instagrm, Facebook) a na webe školy. Ak sa dá, zistenia z miesta bydliska zdokumentujú aj fotografiami.
- Uvedomiť si význam správneho nakladania s textilným odpadom
- Poznať všetky možnosti zhodnotenia textilného odpadu
- Pristupovať k textilnému odpadu ako k cennému zdroju materiálu
- V rámci zdieľanej ekonomiky upozorniť na možnosti výmeny oblečenia
- Upozorniť na sociálny aspekt (darovanie oblečenia na charitu alebo priamo konkrétnej rodine)
- Na domácu úlohu si žiaci prečítajú článok Novovešťania žiadajú zlepšenie zberu starého šatstva | Mladí reportéri pre životné prostredie (mladireporteri.sk), prípadne ďalšie články (viď online zdroje) a pozhovárajú sa s rodičmi o možnostiach nakladania s textilným odpadom v obci/meste.
- Učiteľ zadá a vysvetlí úlohu. Žiaci môžu pracovať v menších skupinách.
- Okrem prístupu na internet nepotrebujú žiadne ďalšie pomôcky.
domáca úloha, 45 minút, 1-2 týždne na prieskum, 45 minút
- Úvodné (motivačné) články (vhodné ako domáca úloha).
- Zadanie a vysvetlenie úlohy, rozdelenie do skupín a online prieskum na hodine, prípadne naplánovanie swapu.
- Prieskum v teréne a spracovanie výsledkov prieskumu do príspevku na sociálne siete. Ak žiaci zrealizujú swap, príspevok bude okrem prieskumu aj o realizácii podujatia.
- Prezentovanie výstupov jednotlivých tímov alebo spoločného výstupu a porovnanie zistených výsledkov s úvodnými informáciami (z článkov).
1. Zorganizovať swap oblečenia.
Zopár kúskov oblečenia môžu žiaci "pomôcť zachrániť" aj v rámci triedy či školy. Stačí nápad, ochota a postupovať podľa týchto krokov. (Návod pre žiakov):
- Oslov aspoň 2-3 spolužiakov alebo kamarátov zo školy, o ktorých vieš, že ti radi pomôžu.
- Vysvetli im, čo to je swap - výmena oblečenia a ako funguje.
- Nájdite ochotného učiteľa, ktorý vám pomôže so zabezpečením triedy alebo inej vhodnej miestnosti.
- Dohodnite si pravidlá výmeny - aké veci budete vymieňať (zimné, letné...), koľko kúskov max môže každý priniesť, kto pomôže s prípravami, kto s propagáciu (napríklad cez školský rozhlas). S detailami vám určite rád poradí učiteľ. Dohodnite vhodný dátum a hodinu výmeny.
- Poraďte sa s učiteľom, komu by mohli ísť veci, ktoré po výmene ostanú. Určite spolu nájdete rodinu, ktorej budete môcť pomôcť.
- Je lepšie začať v malom - najprv to skúste v rámci triedy, až potom vo väčšom.
- Vymieňať si môžete aj knihy, hračky či školské pomôcky.
2. Vložiť článok o swape aj 3 fotogriami na stránku Mladých reportérov prostredníctvom online formulára.