13. Ochrana klímy

13.1 Vo všetkých krajinách zvýšiť odolnosť a schopnosť adaptácie na nebezpečenstvo súvisiace s klimatickými zmenami a prírodnými pohromami.

13.2 Začleniť opatrenia v oblasti klimatických zmien do národných politík, stratégií a plánovania.

13.3 Zlepšiť vzdelávanie a zvyšovanie povedomia o klimatických zmenách, rozšíriť ľudské a inštitucionálne kapacity pre zmiernenie klimatických zmien, adaptáciu na ne, znižovanie ich dopadu a včasné varovanie.

13.a Uviesť do praxe záväzok prijatý rozvinutými krajinami v Rámcovej dohode OSN o klimatických zmenách a do roku 2020 dať spoločne zo všetkých zdrojov k dispozícii 100 mld. ročne na riešenie potrieb rozvojových krajín v súvislosti so zmysluplnými opatreniami na zmierňovanie a transparentnosťou pri ich zavádzaní, a v čo najkratšom čase naplno sprevádzkovať Zelený klimatický fond.

13.b Podporovať mechanizmy na zvyšovanie kapacít pre efektívne plánovanie a riadenie v oblasti klimatických zmien v najmenej rozvinutých krajinách, so zameraním sa na ženy, mládež, miestne a marginalizované komunity. * S vedomím, že Rámcová dohoda OSN o klimatických zmenách je primárnym medzinárodným a medzivládnym fórom pre vyjednávanie globálnej reakcie na klimatické zmeny.

Druhá šanca pre oblečenie - participatívno-reportérska aktivita

Žiaci majú za úlohu zistiť možnosti, kam môžu ľudia posunúť nenosené, no stále zachovalé oblečenie. Urobia prieskum a svoje zistenia umiestnia na sociálne siete ako blogové príspevky, či posty na Instagram a Facebook. Pri spracovaní prieskumu postupujú podľa metodiky programu YRE 4 krokov:

  1. prieskum terénu
  2. konzultácie s odborníkmi / hľadanie riešenia
  3. vytvorenie reportáže
  4. šírenie príspevku - web školy, regionálne médiá, sociálne siete

Medailón miestneho lídra - participatívno - reportérska aktivita

Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.

Aktivita 4 - Ako pomáhajú Mladí reportéri - online quest

Žiaci si prezerajú rôzne videá s tvorbou alebo vystúpeniami Mladých reportérov a tak zisťujú, že ich vrstovníci sú aktívni vo svojich komunitách, kde sa snažia riešiť malé problémy životného prostredia alebo na ne upozorniť.

Aktivita 3 - Tipy pre lepšiu školu

Žiaci pracujú v tímoch a navrhujú tipy na zlepšenia rôznych stránok školy, so zohľadnením ochrany životného prostredia. V prípade vhodných podmienok môžu na výsledné prezentácie pozvať zástupcu vedenia školy.

Aktivita 2 - Čo je a čo nie občianska participácia - kvíz a Activity

Žiaci sa formou kvízu (ppt alebo online kvíz) s 20 ukážkami oboznámia s príkladmi občianskej participácie mladých ľudí. Nadväzujúca aktivita umožňuje precvičiť si základné pojmy v oblasti občianskej participácie formou hry "Activity".

Občianska participácia - video s Richardom Medalom

Video je koncipované ako vstup do problematiky občianskej participácie s cieľom ukázať, že každý z nás sa môže zapájať do rozhodovacích procesov v obci/meste a chrániť životné prostredie. Protagonistom videa je environmentálny aktivista Richard Medal.

Občianska participácia – pojmy a zdroje

Občianska participácia

Je prejavom aktívnej účasti jednotlivcov na riešení spoločenských problémov a na spravovaní verejných záležitostí – v rámci lokálnej komunity, konkrétnej spoločenskej organizácie, etnického či národného spoločenstva alebo globálnej komunity

Mýty o živote bez odpadu

Úlohou žiakov je zaujať postoj, či je určité tvrdenie o zero waste živote pravda alebo nie a svoj postoj obhájiť argumentmi.

Zero Waste - Otestuj sa! (Kvíz)

Žiaci si formou krátkeho kvízu preveria a utvrdia svoje vedomosti o správnom triedení a minimalizácii zmesového odpadu. Materiál pre pedagógov aj so správnymi odpoveďami je v prílohe. Aktivita sa dá realizovať aj ako home-schooling - kvíz je k dispozícii aj v online verzii.

Ako znížiť množstvo odpadu?

Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.

Pages

Subscribe to RSS - 13. Ochrana klímy