11. Udržateľné mestá a komunity

11.1 Do roku 2030 všetkým zabezpečiť prístup k zodpovedajúcemu, bezpečnému a cenovo dostupnému bývaniu a základným službám, a zlepšiť podmienky bývania v slumoch.

11.2 Do roku 2030 všetkým poskytnúť prístup k bezpečným, finančne dostupným, ľahko prístupným a udržateľným dopravným systémom, zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, predovšetkým rozšírením verejnej dopravy so zvláštnym dôrazom na potreby ľudí v ťažkej situácii, ako sú ženy, deti, osoby so zdravotným postihnutím a starší ľudia.

11.3 Do roku 2030 posilniť inkluzívnu a udržateľnú urbanizáciu a kapacity pre participatívne, integrované a udržateľné plánovanie a správu miest a obcí vo všetkých krajinách.

11.4 Zlepšiť úsilie na ochranu a záchranu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva.

11.5 Do roku 2030 výrazne znížiť počet úmrtí a ďalších negatívnych dopadov prírodných katastrof zahŕňajúcich pohromy spojené s vodou. Týka sa to tiež priamych ekonomických strát vo vzťahu ku globálnemu HDP. Zvláštnu pozornosť je nutné venovať ochrane chudobných a zraniteľných ľudí.

11.6 Do roku 2030 znížiť nepriaznivý dopad životného prostredia miest na ich obyvateľov, predovšetkým zameraním pozornosti na kvalitu ovzdušia a nakladanie s komunálnym a iným odpadom.

11.7 Do roku 2030 zabezpečiť všeobecný prístup k bezpečnej, inkluzívnej a prístupnej mestskej zeleni a verejnému priestoru , najmä pre ženy a deti, starších ľudí a osoby so zdravotným postihnutím.

11.a Podporovať pozitívne ekonomické, sociálne a environmentálne väzby medzi mestskými, prímestskými a vidieckymi oblasťami, zlepšením národného a regionálneho rozvojového plánovania.

11.b Do roku 2020 výrazne zvýšiť počet miest a obcí, ktoré prijímajú a realizujú integrované politiky a plány na podporu inklúzie, účinného využívania zdrojov, zmierňovania a adaptácie na klimatické zmeny, odolnosť voči katastrofám, a vypracovať a realizovať komplexné riadenie rizika katastrof na všetkých úrovniach v súlade so Sendaiským rámcom pre DRR 2015 – 2030.

11.c Podporovať najmenej rozvinuté krajiny, okrem iného aj prostredníctvom finančnej a technickej pomoci, pri stavbe udržateľných a odolných budov, s využitím miestnych materiálov.

Pocitová mapa - participatívno-reportérska aktivita

Zapájanie verejnosti do tvorby verejných priestorov, postavené na iniciatíve Pocitová mapa, s terénnou aktivitou - mapovaním pocitov v mieste bydliska žiakov (anketa) a spracovaním reportážneho článku.

Noviny všímavých občanov

Zber materiálu, "surovín", tvorba článkov/príspevkov, vydanie a vystavenie triednych novín.

Medailón miestneho lídra - participatívno - reportérska aktivita

Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.

Aktivita 4 - Ako pomáhajú Mladí reportéri - online quest

Žiaci si prezerajú rôzne videá s tvorbou alebo vystúpeniami Mladých reportérov a tak zisťujú, že ich vrstovníci sú aktívni vo svojich komunitách, kde sa snažia riešiť malé problémy životného prostredia alebo na ne upozorniť.

Aktivita 6 - Občianske zdravie našej obce / mesta. Ako by sa nám tu mohlo žiť lepšie?

Aktívita stavia na prieskume, ktorý žiaci formou domácej úlohy uskutočnia vo svojej obci/meste v oblasti zapájania občanov. V škole prezentujú svoje zistenia a zamýšľajú sa, čo treba zmeniť, aby sa ich obec či mesto stala/o v roku 2050 miestom, kde sa dobre žije.

Aktivita 2 - Čo je a čo nie občianska participácia - kvíz a Activity

Žiaci sa formou kvízu (ppt alebo online kvíz) s 20 ukážkami oboznámia s príkladmi občianskej participácie mladých ľudí. Nadväzujúca aktivita umožňuje precvičiť si základné pojmy v oblasti občianskej participácie formou hry "Activity".

Ekomapy a ekoporadne

Ekomapy a ekoporadne sú studnicou informácií pre všímavých a zvedavých občanov. Zoznámenie sa s možnosťou vyhľadávania a získavania odborných informácií na Internete, s upozornením aj na dezinformačné a konšpiračné médiá.

Infožiadosť

Cvičenie - napísanie infožiadosti podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám č. 211/2000 Z. z. + práca s pracovným listom Infožiadosť áno alebo nie?

Odkaz pre starostu

Cvičenie všímavosti - identifikácia problému v obci, sformulovanie podnetu, jeho zaslanie na obecný/mestský úrad a dosledovanie, či sa podnetom niekto zaoberal a s akým výsledkom. Vytvorenie reportáže o príbehu podnetu a nahranie do online formulára.

O všímavosti

Aktivita na jednu vyučovaciu hodinu s využitím PowerPoint prezentácie, výkladu a vstupného testíku.

Pages

Subscribe to RSS - 11. Udržateľné mestá a komunity