Rolová hra - Verejné prerokovanie Zmien a doplnkov územného plánu mesta
Triedna aktivita na 1 - 2 vyučovacie hodiny: rolová hra, inscenácia verejného prerokovania Zmien a doplnkov územného plánu fiktívneho mesta s úvodom do problematiky, zadaním jednotlivých rolí a so záverečnou diskusiou po ukončení samotnej hry.
Pedagóg uvedie žiakov do problematiky procesu územného plánovania, vzniku územného plánu mesta/obce (prípadne zopakuje potrebné informácie z predchádzajúcich aktivít modulu Územné plánovanie).
Následne sprístupní žiakom pracovný list OZNÁMENIE o verejnom prerokovaní Zmien a doplnkov územného plánu mesta XY (v prílohe). Vyzve žiakov, aby si podklad preštudovali.
Vysvetlí žiakom, ako takýto proces prebieha – je to verejné prerokovanie, čiže môže sa zúčastniť ktokoľvek, osobitne pozvané su tzv. dotknuté organizácie (zo zákona), tj. napríklad štátni ochranári, správcovia sietí (plyn, elektrina, voda…), zástupcovia vlastníkov pozemkov… Na začiatok je predstavená podstata, účel a dôvod zmeny územného plánu a následne je otvorená diskusia, v ktorej môže vystúpiť každý prítomný. Výsledky verejného prerokovania – a najmä konkrétne sformulované stanoviská – sa ďalej v procese územného plánovania posudzujú, sú akceptované alebo neakceptované. Finálny návrh Zmien a doplnkov musí byť potvrdený (čo do správnosti procesu v súlade so zákonom) príslušným Okresným úradom a je predložený na hlasovanie poslancom Mestského/Obecného zastupiteľstva.
Následne pedagóg rozdelí žiakom lístočky s popisom jednotlivých rolí (PL_roly). Môže tak učiniť náhodne alebo im jednotlivé roly rozdá cielene, nakoľko na niektoré sú kladené vyššie nároky (a teda sú vhodnejšie pre extrovertnejšie povahy) – najmä zástupca útvaru územného plánovania – moderátor, ale napr. tiež investor, mestský architekt, poslanec 1, zástupca petičnej iniciatívy… Po rozdelení základných rolí pridelí ostatným žiakom rolu občanov – tak, aby každý žiak mal v tejto hre svoju úlohu a aj keď sa nezapojí do diskusie na jednej či druhej strane, snaží sa aspoň sám pre seba sformulovať svoj názor – v záverečnej diskusii bude mať možnosť ho vysloviť.
Nasleduje samotná diskusná hra, ideálne je zinscenovať aj prostredie, aby vyzeralo ako na úrade, v rokovacej miestnosti (za predsedníckym stolom sedí spracovateľ zmien a doplnkov, mestský architekt, zástupca útvaru územného plánovania – moderátor, ostatní sedia “v pléne”). Je na zváženie (podľa veku žiakov, akcieschopnosti skupiny), či rolu moderátora nezahrá sám pedagóg.
Po ukončení samotnej hry pedagóg otvorí diskusiu o priebehu hry, o pocitoch jednotlivých “hercov”, kto sa so svojou rolou stotožnil, kto nie a prečo, k akému názoru sa priklonili “občania”… Celkom na záver môže pedagóg vyzvať žiakov, aby napodobnili hlasovanie Mestského zastupiteľstva mesta XY – každý žiak je poslanec s jedným hlasom – a hlasovali za/proti navrhnutým Zmenám a doplnkom Územného plánu v predloženej verzii.
- prebudiť záujem žiakov o problematiku územného plánovania,
- vysvetliť a precvičiť dôležité termíny (formou identifikácie s osobami - hráčmi rolovej hry),
- žiaci pochopia význam územného plánovania,
- žiaci poznajú proces vzniku územného plánu,
- žiaci poznajú možnosti, ako sa do procesu územného plánovania môže zapojiť každý občan.
- vytlačenie (či iné sprístupnenie) pracovných listov žiakom
- príprava miestnosti
- ak je to vhodné a potrebné, vopred príprava rolí s jednotlivými jej kľúčovými protagonistami (najmä moderátor, ďalej investor, architekt, poslanec 1, príp. aj ďalší)
1 - 2 vyučovacie hodiny
- úvod do problematiky, zopakovanie dôležitých termínov, zmyslu územného plánovania
- sprístupnenie pracovného listu OZNÁMENIE... + vysvetlenie procesu verejného prerokovávania zmien a doplnkov územného plánu - žiaci si PL preštudujú
- rozdelenie rolí (rozdanie rozstrihaného PL_roly)
- samotný priebeh hry
- záverečná diskusia o priebehu hry, príp. aj záverečné hlasovanie o prijatí/neprijatí predloženého návrhu zmien a doplnkov ÚP mesta XY