Manuál21 /identifikácia a popísanie problému
identifikácia a popísanie problému
Žiaci robia analýzu domácej produkcie odpadu. Aktivita sa realizuje v dvoch krokoch - počiatočný stav vs. stav po prijatí opatrení na minimalizáciu odpadu.
Žiaci pracujú v tímoch a navrhujú tipy na zlepšenia rôznych stránok školy, so zohľadnením ochrany životného prostredia. V prípade vhodných podmienok môžu na výsledné prezentácie pozvať zástupcu vedenia školy.
Cvičenie - napísanie infožiadosti podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám č. 211/2000 Z. z. + práca s pracovným listom Infožiadosť áno alebo nie?
Aktivita nadväzuje na video so Zuzanou Vakošovou alebo aktivitu 2.1. - Čo končí v smetnom koši našej triedy. Žiaci môžu prísť s vlastnými riešeniami, ako redukovať množstvo odpadu. Svoje návrhy následne porovnajú a priradia k pravidlám zero waste.
Na konkrétnom príkade troch smetných košov zo školy žiaci vyhodnotia ich zloženie. Zamyslia sa nad množstvom odpadu a jednotlivými materiálmi, ktoré skončili v koši. Skúsia navrhnúť prvé riešenia, ako by žiaci / učitelia mohli znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu. Ak má škola nádoby na triedený odpad (napr. na plast), daný materiál tam žiaci po skončení aktivity odnesú.
Video je koncipované ako vstup do problematiky minimalizácie odpadu s cieľom ukázať, že každý z nás môže zmenou životného štýlu výrazne znížiť mnozžstvo produkovaného odpadu. Protagonistkou videa je zakladateľka Zero Waste Trenčín Zuzana Vakošová.
Na záver vzdelávania o klimatickej zmene žiaci zrealizujú osvetové podujatie alebo iniciujú zavedenie systémového opatrenia pre klíma-friendly školu. Pojem „škola priateľská k podnebiu“ vznikol a je propagovaný v rámci Programu OSN pre trvalo udržateľný rozvoj.