Čo končí v smetnom koši našej triedy?

Na konkrétnom príkade troch smetných košov zo školy žiaci vyhodnotia ich zloženie. Zamyslia sa nad množstvom odpadu a jednotlivými materiálmi, ktoré skončili v koši. Skúsia navrhnúť prvé riešenia, ako by žiaci / učitelia mohli znížiť množstvo vyprodukovaného odpadu. Ak má škola nádoby na triedený odpad (napr. na plast), daný materiál tam žiaci po skončení aktivity odnesú.

Popis aktivity: 

Žiaci sa rozdelia do troch skupín, donesú 3 smetné koše z rôznych tried. Každá skupina si určí dvoch, ktorí dostanú rukavice na triedenie odpadu a na pripravený igelit si vysype obsah koša. Roztriedi ho podľa materiálov (plasty, papier, bioodpad, sklo, zmesový odpad). Jednotlivé skupiny si porovnajú svoje výsledky. Učiteľ usmerňuje porovnanie, pomáha triediť. Žiaci sú vedení k tomu, aby slovne zhodnotili množstvo a charakter odpadu.

Ciele: 
  1. Uvedomiť si množstvo odpadu vyhodeného za jeden deň
  2. Zamyslieť sa nad tým, ako žiaci triedia/netriedia
  3. Všímať si množstvo obalového / jednorazového odpadu
  4. Diskutovať o možnostiach, ktoré v rámci separácie má daná škola
Príprava, pomôcky : 

Učiteľ včas zabezpečí

  1. 3 igelity (1x1m)
  2. 6 párov pracovných rukavíc, ideálne nie jednorazových, dvoje do každej skupiny
  3. 3 smetné koše z rôznych tried
Trvanie aktivity: 

20 minút

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Rozdelenie žiakov do troch skupín
  2. Rozdelenie ochranných rukavíc, igelitu a smetných košov
  3. Vysypanie košov na igelit
  4. Triedenie odpadu podľa materiálu
  5. Zhodnotenie triedenia učiteľom
  6. Diskusia
  7. Odnesenie vyseparovaného odpadu do správnych nádob (ak škola také má)
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Návrh otázok:

  1. Je toho odpadu veľa/málo?
  2. Mohlo by toho byť menej?
  3. Čomu sa viem vyhnúť, čiže neprinesiem si to do školy vôbec?
  4. Čo viem nahradiť niečím iným?
  5. Čo by sa dalo vytriediť a zrecyklovať?
  6. Čo vyhadzujú žiaci najčastejšie?