Aktivita 6 - Občianske zdravie našej obce / mesta. Ako by sa nám tu mohlo žiť lepšie?
Aktívita stavia na prieskume, ktorý žiaci formou domácej úlohy uskutočnia vo svojej obci/meste v oblasti zapájania občanov. V škole prezentujú svoje zistenia a zamýšľajú sa, čo treba zmeniť, aby sa ich obec či mesto stala/o v roku 2050 miestom, kde sa dobre žije.
Obce a mestá, kde sa ľuďom dobre žije, zvyčajne spája vysoká úroveň zapojenia verejnosti do rozhodovacích procesov. Na prvej hodine sa žiaci oboznámia s troma zložkami konceptu občianske zdravie: 1) účasť vo voľbách a občianska participácia 2) pestrý občiansky a neziskový sektor 3) dobrovoľníctvo.
Formou domácej úlohy v tímoch uskutočnia prieskum občianskeho zdravia obce/mesta. Na ďalšej hodine svoje zistenia odprezentujú a zamyslia sa nad tým, čo by bolo treba zlepšiť. Následne v rovnakých tímoch prenesú na poster svoju víziu obce alebo mestskej časti v roku 2050. Po prezentáciách nasleduje diskusia o tom, čo pre dosiahnutie zmeny môže urobiť občan ako jednotlivec či rôzne formálne alebo neformálne iniciatívy.
- Pozrieť sa na fungovanie obce alebo mesta, kde žijem, cez koncept "občianskeho zdravia". Ako sa nám tu žije?
- Získať zručnosti so zberom dát - rozhovory + online anketa + online prieskum
- Získať základnú zručnosť s plánovaním spoločného cieľa v skupine rôznych záujmov (schopnosť počúvať, vecne diskutovať...).
- Uvedomiť si, že k občianskemu zdraviu obce / mesta určite nepomôže všetko kritizovať. Nehľadajme, čo nás rozdeľuje, ale čo nás spája. Len kultivovaný dialóg bez ohľadu na stranícku príslušnosť (či náboženskú, etnickú..) a rešpektovanie názorov "oponentov" môže v dlhodobom horizonte viesť k tomu, že samospráva bude napĺňať potreby a predstavy väčšiny občanov a že ľuďom sa tu bude dobre žiť.
- hodina nevyžaduje pomôcky, ale žiaci dostanú za domácu úlohu urobiť prieskum a výsledok odprezentovať formou jednoduchého vizuálu. K prieskumu je k dispozícii pracovný list (3 piliere občianskeho zdravia komunity) - je na zvážení pedagógoa, či ho použije.
- hodina: pre každý z troch tímov poster A3 a farebné fixky alebo voskovky.
15 + 45 min.
- Na prvej hodine pedagóg oboznámi žiakov s termínom občianske zdravie, viď priložený metodický list.
- Žiaci sa rozdelia do troch tímov a ich cieľom je za týždeň alebo dva týždne zistiť čo najviac o jednom z aspektov občianskeho zdravia obce alebo mesta, kde žijú.
- Na ďalšej hodine svoje zistenia prezentujú pred triedou spôsobom, že každý účastník tímu povie jednu vetu, pričom do ruky si pripraví názornú pomôcku (obrázok alebo predmet - snahou je využiť na ilustráciu staré noviny, časopis, bežnú vec...).
- Nasleduje krátka diskusia. S ktorou stránkou občianskeho zdravia je to u nás najlepšie/najhoršie? Je to objektívny fakt, alebo je diskusia ovplyvnená tým, že jeden tím si prezentáciu pripravil lepšie ako druhý?
- Tímy pokračujú v spoločnej práci aktivitou "visioning". Ako by mala vyzerať naša obec / naše mesto v roku 2050? Pedagóg ich povzbudí v tom, aby popustili uzdu fantázii a vysnívali si svoju dokonalú obec alebo mesto, kde sa dobre žije všetkým generáciám.
- Každý tím dostane poster formátu A3, kde nakreslia plánik obce alebo mestskej štvrte a vyznačia minimálne 5 návrhov, ako by sa toto miesto malo zmeniť do roku 2050.
- Na záver, po všetkých prezentáciách, pedagóg vedie diskusiu o tom, čo môže mladý človek urobiť, aby sa stal súčasťou zmeny a na čo je potrebné myslieť: viedieť si nájsť spojencov a nadchnúť ich pre svoj plán.
Preskúmať facebookové stránky, kde sa diskutuje o samospráve. Nájsťi jeden konštruktívny a jeden "hejterský" status. Ktorý typ statusov prevláda?