Aktivita 6 - Občianske zdravie našej obce / mesta. Ako by sa nám tu mohlo žiť lepšie?

Aktívita stavia na prieskume, ktorý žiaci formou domácej úlohy uskutočnia vo svojej obci/meste v oblasti zapájania občanov. V škole prezentujú svoje zistenia a zamýšľajú sa, čo treba zmeniť, aby sa ich obec či mesto stala/o v roku 2050 miestom, kde sa dobre žije.

Popis aktivity: 

Obce a mestá, kde sa ľuďom dobre žije, zvyčajne spája vysoká úroveň zapojenia verejnosti do rozhodovacích procesov. Na prvej hodine sa žiaci  oboznámia s troma zložkami konceptu občianske zdravie:  1) účasť vo voľbách a občianska participácia 2) pestrý občiansky a neziskový sektor 3) dobrovoľníctvo. 

Formou domácej úlohy v tímoch uskutočnia prieskum občianskeho zdravia obce/mesta. Na ďalšej hodine svoje zistenia odprezentujú a zamyslia sa nad tým, čo by bolo treba zlepšiť. Následne v rovnakých tímoch prenesú na poster svoju víziu obce alebo mestskej časti v roku 2050. Po prezentáciách nasleduje diskusia o tom, čo pre dosiahnutie zmeny môže urobiť občan ako jednotlivec či rôzne formálne alebo neformálne iniciatívy. 

Ciele: 
  1. Pozrieť sa na fungovanie obce alebo mesta, kde žijem, cez koncept "občianskeho zdravia". Ako sa nám tu žije? 
  2. Získať zručnosti so zberom dát - rozhovory + online anketa + online prieskum 
  3. Získať základnú zručnosť s plánovaním spoločného cieľa v skupine rôznych záujmov (schopnosť počúvať, vecne diskutovať...).
  4. Uvedomiť si, že k občianskemu zdraviu obce / mesta určite nepomôže všetko kritizovať. Nehľadajme, čo nás rozdeľuje, ale čo nás spája. Len kultivovaný dialóg bez ohľadu na stranícku príslušnosť (či náboženskú, etnickú..) a rešpektovanie názorov "oponentov" môže v dlhodobom horizonte viesť k tomu, že samospráva bude napĺňať potreby a predstavy väčšiny občanov a že ľuďom sa tu bude dobre žiť.
Príprava, pomôcky : 
  1. hodina nevyžaduje pomôcky, ale žiaci dostanú za domácu úlohu urobiť prieskum a výsledok odprezentovať formou jednoduchého vizuálu. K prieskumu je k dispozícii pracovný list (3 piliere občianskeho zdravia komunity) - je na zvážení pedagógoa, či ho použije.
  2. hodina: pre každý z troch tímov poster A3 a farebné fixky alebo voskovky.
Trvanie aktivity: 

15 + 45 min.

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Na prvej hodine pedagóg oboznámi žiakov s termínom občianske zdravie, viď priložený metodický list.
  2. Žiaci sa rozdelia do troch tímov a ich cieľom je za týždeň alebo dva týždne zistiť čo najviac o jednom z aspektov občianskeho zdravia obce alebo mesta, kde žijú. 
  3. Na ďalšej hodine svoje zistenia prezentujú pred triedou spôsobom, že každý účastník tímu povie jednu vetu, pričom do ruky si pripraví názornú pomôcku (obrázok alebo predmet - snahou je využiť na ilustráciu staré noviny, časopis, bežnú vec...).
  4. Nasleduje krátka diskusia. S ktorou stránkou občianskeho zdravia je to u nás najlepšie/najhoršie? Je to objektívny fakt, alebo je diskusia ovplyvnená tým, že jeden tím si prezentáciu pripravil lepšie ako druhý?
  5. Tímy pokračujú v spoločnej práci aktivitou "visioning". Ako by mala vyzerať naša obec / naše mesto v roku 2050? Pedagóg ich povzbudí v tom, aby popustili uzdu fantázii a vysnívali si svoju dokonalú obec alebo mesto, kde sa dobre žije všetkým generáciám.
  6. Každý tím dostane poster formátu A3, kde nakreslia plánik obce alebo mestskej štvrte a vyznačia  minimálne 5 návrhov, ako by sa toto miesto malo zmeniť do roku 2050.
  7. Na záver, po všetkých prezentáciách, pedagóg vedie diskusiu o tom, čo môže mladý človek urobiť, aby sa stal súčasťou zmeny a na čo je potrebné myslieť: viedieť si nájsť spojencov a nadchnúť ich pre svoj plán.
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Preskúmať facebookové stránky, kde sa diskutuje o samospráve. Nájsťi jeden konštruktívny a jeden "hejterský" status. Ktorý typ statusov prevláda?