Zníženie produkcie CO2 - dokážeme doma znížiť o polovicu?

Žiaci si spočítajú, akú úsporu v produkcii skleníkových plynov by mohli dosiahnuť za rok ako rodina. Svoju uhlíkovú stopu si môžu spočítať doma alebo na hodine s použitím mobilnej aplikácie CO2 kalkulačka.

Popis aktivity: 

S pomocou pracovného listu žiaci odhadnú možnú úsporu CO2 v tonách za jednu rodinu a rok.

Ciele: 
  1. Vedieť porovnať dopad rôznych aktivít (strava, kúrenie, dovolenka...) na tempo klimatickej zmeny.
  2. Vedieť vysvetliť pojem uhlíkovej neutrality a popísať kroky, ako ju môžeme dosiahnuť.
Príprava, pomôcky : 
  • vytlačiť pracovný list
  • napísať na tabuľu fakty o produkcii skleníkových plynov v tonách na obyvateľa v EÚ, ČR, SR a Čine / slide 
Trvanie aktivity: 

45 minút

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Pravda alebo lož? Zmena podnebia je primárne ovplyvňovaná správaním bohatých na svete. (Pravda. Zdroj:  The best way to reduce your personal carbon emissions: don't be rich). Posolstvo: klíma-friendly životný štýl vyžaduje, aby sme nezvyšovali spotrebu a nehľadali šťastie v koníčkoch s veľkou uhlíkovou stopou, konzume hovädzích stejkov a cestách na druhý koniec sveta.
  2. Pedagóg rozdá pracovné listy a vyzve žiakov, aby sa rozdelili do skupín po 4-5 žiakov. Každá skupina vypočíta, koľko CO2 by dokázali ušetriť za rok. Sú medzi skupinami rozdiely?
  3. Diskusia: aké opatrenia na úrovni jednotlivca/rodiny majú najväčší dopad na zmiernenie tempa klimatickej zmeny? 
  4. Okrem zmeny životného štýlu, ako inak môže jednotlivec pomôcť zmierniť klimatickú zmenu? Cestou občianskej participácie: zapojiť sa do piatkových štrajkov v rámci hnutia Fridays for Future, podpísať petíciu Klíma ťa potrebuje (cieľom je štátna stratégia uhlíkovej neutrality Slovenska už do roku 2040), požadovať od poslancov Mestského zastupiteľstva lepšiu MHD alebo cyklotrasy a pod., požadovať klima-friendly obedy v školskej jedálni a pod.
  5. Záver: Krajiny EÚ sa zaviazali dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale prejavy klimatickej zmeny tak narastajú, že na všetkých úrovniach by sme sa mali snažiť prijímať 1) opatrenia na zmiernenie klimatickej zmeny a 2) adaptačné opatrenia - od úrovne jednotlivcov až po medzinárodné spoločenstvá.
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

1) Vypočítaj si svoju ročnú uhlíkovú stopu

Každý žiak si v rámci dištančného vzdelávania alebo ako domácu úlohu môže vypočítať svoju uhlíkovú stopu. Novú CO2 kalkulačku vypracoval Inštitút environmentálnej politiky. Je to jednoduchý online nástroj, ktorý na základe životného štýlu (bývanie, doprava, strava, nakupovanie...) dokáže vypočítať uhlíkovú stopu. CO2 kalkulačka je výborný nástroj predovšetkým na porovnanie sa s inými ľuďmi a možnosť vypočítať si, ktorá zmena životného štýlu môže priniesť najväčšiu úsporu emisií CO2 (Presadnúť na bicykel či verejnú dopravu? Stať sa vegetariánom? Menej vykurovať?...) 

2) Žiaci dostanú za úlohu odfotografovať opatrenie, ktoré sa doma rozhodnú zrealizovať pre zníženie uhlíkovej stopy domácnosti. Fotografiu s popisom môžu:  nahrať do online formulára na stránke Mladých reportérov pre životné prostredie aj s e-mailom na pedagóga http://www.mladireporteri.sk/node/add/fotografia, vložiť na svoju sociálnu sieť alebo poslať pedagógovi mailom. Inpširovať sa môžu fotografiami do súťate Teplo, teplejšie, horíš! http://www.mladireporteri.sk/open-2. 

Tipy od učiteľov

  • Tipy na rozšírenie, modifikáciu:
    je to super, ako to je
    Popis vyučovacej hodiny:
    Dá sa to použiť aj ako motivácia v úvode vyučovania, nabudenie záujmu, ale skôr by som to použila pri spájaní poznatkov s praxou do života. Chémia- oxidy - oxid uhličitý a rozprávame o klimatických zmenách, skleníkovom efekte, vyrátame si uhlíkovú stopu. Fyzika - energie (teplo) - kde sa preberajú rôzne formy energie a tie sa dajú prepočítať na uhlíkovú stopu. Biológia - v 8.ročníku, počas environmentálnych tém, globálne ekologické problémy matematika - "bankovanie" - výpočty úspor, percentá, desatinné čísla, atď. informatika - práca s kalkulačkou CO2.
    Téma vyučovacej hodiny:
    klíma, klimatické zmeny, energia či iné témy vo fyzike, oxidy v chémii, zodpovedné správanie, výpočty úspor...
    Predmety:
    fyzika, chémia, environmentálna výchova, etická výchova, informatika, iné, matematika, biológia
    Silvia Prelovská
    ZŠ s MŠ K. Kuffnera Sládkovičovo
  • Tipy na rozšírenie, modifikáciu:
    Ponúknuť Uhlíková stopa - kalkulačka viacjazyčne. Ide o maturitnú tému, či tému zaradenú do vyučovania cudzích jazykov na SŠ.
    Popis vyučovacej hodiny:
    Táto aktivita nasledovala po úvodnom videu. Starších žiakov, ktorí majú informácie o produkcii CO2 a o klimatických zmenách z viacerých zdrojov (ide o tému, ktorej sa venujú aj média), tento výpočet zaujal. Hlavne ich prinútil zamyslieť sa nad tým, čo konkrétne dokáže urobiť jednotlivec a aký to môže mať dopad. Keď si celá trieda na záver spočítala úsporu za triedu, prenásobili počtom tried a získali úsporu za školu, získali zaujímavé čísla.
    Téma vyučovacej hodiny:
    Vzduch (CHE 6. roč. ZŠ, 2. roč. gymnázia), Uhlík (CHE, 2. roč. gymnázia) Uhľovodíky (CHE 9. roč. ZŠ, 2. roč. gymnázia), Carbon footprint (ANJ)
    Predmety:
    chémia, environmentálna výchova, cudzí jazyk
    Zuzana Dzurišinová
    Gymnázium Jána Adama Raymana, Prešov
  • Tipy na rozšírenie, modifikáciu:
    Žiaci by mohli napríklad počítať reálne množstvo CO2, ktoré sa vyprodukuje v SR a určiť vzájomný vzťah medzi počtom obyvateľov a množstvom oxidu uhličitého (priama úmernosť). V rámci domácnosti, alebo skupiny v triede vypočítajú množstvo vyprodukovaného oxidu po nimi vybratými spôsobmi zníženia jeho produkcie. Táto aktivita sa dá praktizovať i v iných témach matematiky.
    Téma vyučovacej hodiny:
    priama úmernosť (6. a 7. ročník ZŠ, 1.ročník gymnázia)
    Predmety:
    matematika
    Michaela Zenková
    Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad Váhom