Medailón miestneho lídra - participatívno - reportérska aktivita

Záverečná aktivita ponúka priestor na rozvoj komunikatívnych a mediálnych zručností. Žiaci v tímoch spracovávajú video-medailón osobnosti (prípadne článok) v obci/meste, vďaka ktorým je život pestrejší a ľudia o sebe vedia.

Popis aktivity: 

Aktivita môže a nemusí nadväzovať na aktivitu Občianske zdravie komunity. Každý tím žiakov (max traja v jednom tíme) si vyberie skupinu či osobnosť zo svojho regiónu, ktorá sa zapája(jú) do života obce / mesta a robí ho krajší, pestrejší...

Zistia o nej z rôznych zdrojov čo najviac informácií a  kontaktujú ju osobne alebo online (podľa možností), aby získali autentické vyjadrenie a fotografiu/ilustračné zábery do videa. Zistenia tím spracuje do článku alebo videa. Hotový príspevok prostredníctvom online formulára žiaci nahrajú na stránku Mladých reportérov pre životné prostredie. 

Ciele: 
  1. Bližšie sa oboznámiť s jednou iniciatívou v oblasti občianskej participácie, občianskeho sektora, dobrovoľníctva... akejkoľvek neformálnej iniciatívy, ktorá pomáha v mieste bydliska - prírode, ľuďom, zlepšenie kvality života. (Žiaci mohli na združenie, iniciatívu či osobnosť natrafiť v rámci aktivity občianske zdravie komunity).
  2. Získať zručnosti s oslovením subjektu alebo jednotivca, slušne a trpezlivo komunikovať, byť pripravený(á) využiť rôzne možnosti, ako nadviazať kontakt a získať relevantné podklady pre reportáž.
  3. Prezentovať túto osobnosť alebo iniciatívu širšiemu publiku a inšpirovať spolužiakov, resp. povzbudiť iniciatívu mladých ľudí, aby sa zapojili do komunitného života. 
Príprava, pomôcky : 

Rozhovory s respondentmi je vhodné nahrávať na mobil alebo diktafón. Do článku budú potrebné min. 2, a max. 4 fotografie. Ak sa niektorý tím rozhodne robiť video, budú potrebovať mobil (alebo dobrý fotoaparát či kameru) a strihací program. Podrobný návod o tom, ako natočiť video, nájdu žiaci vo videomanuále Mladých reportérov pre životné prostredie.

Video na inšpiráciu: O akom svete snívam ja. Nenadávať na druhých, ale pýtať sa: Čo môžem spravíť ja? 

Trvanie aktivity: 

45-90 minút

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Každý  z tímov si vyberie jednu osobnosť alebo skupinu (občianske združenie, neformálna iniciatíva, skupina dobrovoľníkov...), o ktorej urobia medailón. Tipy, kde hľadať:  primárne smerujeme žiakov na environmentálne témy - ak u nás pôsobí environmentálna organizácia, spojiť sa s ňou a predstaviť tému, ktorej sa práve venujú, ale aj bežné veci ako čistenie nábrežia, zber odpadkov... čokoľvek čo súvisí s ochranou prírody (ochrana drevín, stráž prírody, značenie turistických trás, vedúci krúžkov..), iniciátori aktivít ako knižné búdky, výmeny oblečenia, propagátori zero waste alebo ekologicky šetrného životného štýlu - Deň Zeme, Deň bez televízie, Deň nenakupovania, Týždeň mobility, prenos žiab, letné tábory ochrany prírody, organizované cyklo-jazdy, petičné akcie... Ak nie je dostatok materiálu v enviro-oblasti, môžu žiaci robiť medailóny aj v témach ako pomoc seniorom v zariadeniach (kultúrny program, vychádzky, iniciatíva Koľko lásky sa zmestí do jednej krabice od topánok? https://www.kolkolasky.sk a pod.), aktivity v oblasti zachovania folklóru a kultúrneho dedičstva na báze dobrovoľníctva, rôzne akcie robené dobrovoľníkmi vo voľnom čase, ktoré spestrujú život a podporujú medzigeneračné vzťahy a zdravého komunitného ducha (cestovateľský klub s premietaním a pod.).
  2. V ďalšom kroku si tímy podelia úlohy (viď zoznam nižšie)
  3. Prezentácia publikovaných čllánkov a videí na hodine - prezenčne či dištančne
  4. Pedagóg postupne prezentuje hotové reportáže a po každej vyzve žiakov, aby reagovali jednou alebo dvoma otázkami.
  5. Na záver sa pedagóg pýta žiakov, čo zaujímavého im táto aktivita dala, čo sa naučili - zručnosti pre život + koho/čo zaujímavé spoznali vo svojej obci/meste. 
  • získať čo najviac informácií a autentických výrokov do reportáže (oslovenie samotného jednotlivca/organizácie/iniciatívy + ľudí, ktorí ich poznajú a majú záujem poskytnúť pochvalný výrok)
  • získať obrazový materiál (fotografie alebo ilustračné zábery)
  • prepis rozhovorov z audio do písaného textu + výber najzaujímavejších 2 výrokov
  • vytvoriť koncept článku alebo scenár videa
  • spracovať reportáž
  • nahrať ju na stránku Mladých reportérov (ak by žiaci robili video, najskôr ho treba nahrať na YouTube, info o kanále Mladých reportérov poskytne matej.majersky@gmail.com) prostredníctvom online formulárov  http://www.mladireporteri.sk/node/add/clanok alebo http://www.mladireporteri.sk/node/add/video
  • zdieľať reportáž na sociálnych sieťach