Mýty o živote bez odpadu

Úlohou žiakov je zaujať postoj, či je určité tvrdenie o zero waste živote pravda alebo nie a svoj postoj obhájiť argumentmi.

Popis aktivity: 

Na začiatku aktivity učiteľ rozdelí žiakov do 4 skupín. Každá skupina dostane jeden mýtus o živote bez odpadu. Úlohou skupiny je zaujať postoj, či je dané tvrdenie pravda alebo nie, svoj postoj obhájiť argumentmi.

Ciele: 
  1. Na základe doterajších informácií vedieť zaujať postoj
  2. Rozvíjať kritické myslenie
  3. Vedieť obhájiť názor
  4. Rozvíjať prezentačné schopnosti
Príprava, pomôcky : 

Žiaci sú rozdelení do 4 skupín. Každá skupina dostane 1 mýtus:

  1. Životný štýl zero waste je príliš drahý.
  2. Životný štýl zero waste je časovo náročný.
  3. Ľudia, ktorí znižujú svoj odpad, sú zdravší.
  4. Jeden človek aj tak nič nezmení.
Trvanie aktivity: 

20 minút (5 minút diskusia v rámci skupiny, 15 minút prezentácia názoru, jeho obhajovanie)

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Rozdelenie do 4 skupín, rozdelenie jednotlivých tvrdení
  2. Diskusia o tvrdení v rámci skupiny, príprava argumentov za/proti
  3. Prezentácia postojov skupiny
  4. Diskusia

Tipy od učiteľov

  • Tipy na rozšírenie, modifikáciu:
    Získavanie rečníckych zručností na hodinách slohu i etickej výchovy, využiteľné pri nácviku rečníckych zručností i v Debatnom klube. Prepojenie aktivity s besedou s N. Pažickou, s ktorou sme dávnejšie besedovali na túto tému.
    Popis vyučovacej hodiny:
    1. Motivácia- Vysvetliť pojmy, uvedenie do problematiky, prečo je Zero Waste dobrý životný štýl... (pripraví si žiačka) 2. Rozdelenie do skupín a ďalej pokračovať podľa : http://www.mladireporteri.sk/manual21/zero-waste/myty-o-zivote-bez-odpadu 3. Diskusia- ako je to v rodinách
    Téma vyučovacej hodiny:
    Rečnícky výcvik - diskusia (SJL), životný štýl ( ETV)
    Predmety:
    slovenský jazyk a literatúra, etická výchova
    Eva Bežáková
    Gymnázium Dubnica nad Váhom
  • Tipy na rozšírenie, modifikáciu:
    Táto diskusná aktivita je vhodná v rámci chémie vo viacerých témach a viacerých ročníkoch. Je to i súčasť maturitnej témy v chémii – Zdravý životný štýl
    Téma vyučovacej hodiny:
    Chémia a životné prostredie, Zdravý životný štýl (9. ročník ZŠ, 3.ročník gymnázia)
    Predmety:
    chémia
    Michaela Zenková
    Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Mesto nad Váhom