Aktivita 3 - Tipy pre lepšiu školu
Žiaci pracujú v tímoch a navrhujú tipy na zlepšenia rôznych stránok školy, so zohľadnením ochrany životného prostredia. V prípade vhodných podmienok môžu na výsledné prezentácie pozvať zástupcu vedenia školy.
Žiaci pracujú v 6 skupínách: školská jedáleň, žiacka rada (zastupuje záujmy žiakov vo vzťahu k riaditeľovi a vedeniu školy), školská záhrada, školské podujatie (výmena kníh, oblečenia...), odpadové hospodárstvo a prostredie vo vnútri školy. Žiaci sa rozdelia do skupín a diskutujú o možnostiach na zlepšenie. Možnosťou, ako žiakov rozdeliť do skupín (a prípadne inšpirovať), je výber kartičky (viď priložený list s tabuľkou). Pracujú s flipchartmi a navrhnú projekt na zlepšenie. V záverečnej časti svoje projekty odprezentujú pre triedou.
- Vytvoriť si nový vzťah ku škole ako miestu, o ktorom môžem spolurozhodovať.
- Prakticky uchopiť tému participácie.
- Zlepšiť sa v tímovej práci a komunikačných zručnostiach.
- Nastrihať kartičky pre žiakov, podľa ktorých sa zadelia do skupín, viď priložený súbor (alternatíva je nechať žiakov vybrať, čo by chceli zlepšiť a podľa toho vytvoriť skupiny)
- Flipchart a fixky pre každú skupinu na prezentáciu (prípadne môžu žiaci prezentovať návrhy riešenie inou vizuálne atraktívnou formou podľa vlastného uváženia)
45 minút
- Na úvod sa žiaci rozdelia do skupín. Jednou z možností je, že si žiaci vyberú lístoček z obálky a podľa kľúčových slov (viď priložený súbor) si nájdu tímových kolegov.
- Pedagóg uvedie aktivitu slovami: Predstavte si, že by ste chodili do najúžasnejšej školy na svete, kde sa ale zároveň dbá na ochranu životného prostredia. Ako by to tam vyzeralo? Aká by bola školská záhrada? Čo by sa varilo v školskej jedálni? Čo by sa v škole dialo okrem výučby a krúžkov? Ako by sa minimalizovalo množstvo odpadu? Ako by sa žiaci podieľali na organizácii života školy? Teraz máte možnosť to zmeniť. Poraďte so svojimi tímami a navrhnite, aké zmeny by ste chceli uskutočniť. Vyberte si spôsob prezentácie a pripravte sa na ňu.
- Všetky tímy postupne prezentujú navrhované zmeny. Tvorivosti sa medze nekladú - môže to byť formou posteru, ale aj iným spôsobom (malá scénka, reklama s predmetom v ruke, TV správy..). Čo by chceli zmeniť? Každá skupina má 3 minúty na prezentáciu. Jedlo, ktoré by chceli doplniť do jedálnička, prvok, ktorý im chýba v školskej záhrade, podujatie, ktoré by spestrilo školský rok, opatrenie pre menej odpadu a napokon návrh, ako by žiaci mohli lepšie komunikovať s vedením na pravidelnej báze.
- Na záver krátka diskusia o najzaujímavejších nápadoch.
Predstavenie tipov pre lepšiu školu jej vedeniu. Keď majú žiaci pripravené prezentácie, môžu prostredníctvom pedagóga pozvať zástupcu vedenia školy na nadväzujúcu hodinu, kde odprezentujú svoje návrhy.
Tipy od učiteľov
-
Tipy na rozšírenie, modifikáciu:Plán školskej záhrady s využitým prírodných prvkov v čo najväčšej miere.Popis vyučovacej hodiny:Hodinu by som navrhoval začať s aktivitou 1 - video s Rišom Medalom. Je stručné a vysvetľuje možnosť zapojenia sa občanov do verejných rozhodnutí. V tomto prípade budú žiaci radiť (kresliť svoju predstavu), ako by mal podľa nich vyzerať školský park či záhrada. Žiaci maj často iné predstavy ako dospelí. Je fajn nechať ich, nech sami navrhnú prvky v záhrade tak, aby bola pre nich funkčná a príjemná. Aby v nej radi trávili aj voľný čas.Téma vyučovacej hodiny:Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠPredmety:biológiaJaromír Flaškár
ZŠ Mládežnícka 1434/16, Púchov