Aktivita 2 - Čo je a čo nie občianska participácia - kvíz a Activity

Žiaci sa formou kvízu (ppt alebo online kvíz) s 20 ukážkami oboznámia s príkladmi občianskej participácie mladých ľudí. Nadväzujúca aktivita umožňuje precvičiť si základné pojmy v oblasti občianskej participácie formou hry "Activity".

Popis aktivity: 

Na úvod hodiny sa môžete vrátiť k videu s Richardom Medalom a opýtať sa žiakov, či poznajú podobné projekty vo svojich obciach / mestách. V ďalšej časti hodiny si žiaci formou kvízu (ppt) preveria chápanie kľúčových pojmov v oblasti občianskej participácie. 

V záverečnej časti hodiny si prácu s pojmami aktívne precvičia formou obľúbenej hry "Activity". Alternatívne môže pedagóg zadať kvíz ako domácu úlohu (online verzia kvízu) a na ďalšej hodine sa venovať zdôvodneniu a pridať aktivitu Kruhy participácie či Activity.

Ciele: 
  1. Získať základnú predstavu o súvislostiach pojmu občianska participácia. 
  2. Oboznámiť sa so skutočnými projektmi mladých ľudí v oblasti občianskej participácie a získať pocit, že mladí ľudia môžu meniť svet.
  3. Precvičiť si chápanie kľúčových pojmov v oblasti občianskej participácie.
Príprava, pomôcky : 
  • Kvíz - ppt prezentácia 
  • Activity - do obálky "pojmy 1" nachystať 5 lístočkov (pojmy týkajúce sa občianskej participácie všeobecne), do obálky "pojmy 2" nachystať 5 lístočkov (pojmy týkajúce sa občianskej participácie v školskom prostredí) a do obálky "interpretácia" po päť kartičiek s označím "kreslenie" "rozprávanie" "pantomíma"
  • Kruhy pomoci - pracovný list (nie je súčasťou priložených materiálov, ale v popise aktivity je link na stránku, kde sa dá stiahnuť).
Trvanie aktivity: 

45 - 90 min.

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Krátke pripomenutie minulej hodiny - video s Richardom Medalom (5) min. Aký problém aktívni občania v Trenčíne riešili? Aké kroky podnikli? S akým výsledkom? Kto pozná podobný príklad zapojenia verejnosti do procesu, ktorý ohrozoval životné prostredie alebo záber verejného priestoru za účelom výstavby?
  2. Kvíz s 20 ukážkami reálnych aktivít či iniciatív mladých ľudí. Pedagóg prechádza prezentáciu a žiaci vo dvojiciach po krátkej diskusii označia, či ide o príklad občianskej participácie alebo nie. K dispozícii aj online verzia kvízu ako domáca úloha.
  3. Activity. Každá skupina žiakov si vyberie po jednom lístočku z obálky "pojmy 1" a "pojmy 2" a dve kartičky z obálky "interpretácia". V prvom kole každý tím predvádzať ľahší z dvoch pojmov vybraným spôsobom. V prípade dostatku času sa môže uskutočniť aj druhé kolo. Cieľom nie je súťaž o najlepší tím, ale hlbšie "zažitie" problematiky formou rovesníckeho vzdelávania.
  4. Kruhy pomoci - rozšírenie. Úlohou žiakov je pochopiť, že najviac príležitostí na pomoc je v kruhoch nám najbližších. Aktivitu spracovalo o.z.. Detský čin roka na základe listov detí - nominácie na ocenenie.
Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

Dva tipy na rozšírenie: 

1) Online kvíz ako domáca úloha. Žiaci prechádzajú jednotlivé otázky a zadávajú odpoveď ÁNO alebo NIE (Je alebo nie je aktivita / iniciatíva príklad občianskej participácie?) Tam, kde je link, môžu sa oboznámiť s aktivitou. K odpovediam žiaci nedostanú žiadne vysvetlenie, s výnimkou 2 slidov, kde je odpoveď NIE (č. 5 a č. 16). Na online vyučovaní pedagóg prekliká prezentáciu a pridá viac informácií (viď metodický list).

2) Kruhy pomoci - aktivita nazdvazuje na slide č. 21 - záver prezentácie. Metodika k aktivite je na stránke https://www.detskycin.sk/sk/skola-dobrych-skutkov/ako-pomahat.html a je krátko popísaná v metodickom liste ku kvízu.