Odkaz pre starostu

Cvičenie všímavosti - identifikácia problému v obci, sformulovanie podnetu, jeho zaslanie na obecný/mestský úrad a dosledovanie, či sa podnetom niekto zaoberal a s akým výsledkom. Vytvorenie reportáže o príbehu podnetu a nahranie do online formulára.

Popis aktivity: 

Pedagóg (napríklad po realizácii predošlej aktivity, prezentácii ppt - úvodu do problematiky všímavého občana) zadá jednotlivcom či do skupín domácu úlohu: identifikujte konkrétny problém v obci/meste, v okolí vášho bydliska, v okolí školy... Problém sa môže týkať neporiadku, znečistenia prírody, poškodzovania zelene, chýbajúceho či poškodeného dopravného značenia, nesvietiaceho verejného osvetlenia a pod. Pozrite sa napr. na stránku www.odkazprestarostu.sk, kde sú stovky príkladov podnetov, ktorými sa môžete inšpirovať. Po identifikácii problému skúste "problém" vyfotiť (stačí na mobil, foto nemusí spĺňať kvality profesionálnej fotografie, ide iba o dokumentáciu problému), popísať samotný problém a presne ho lokalizovať. Domáce úlohy zašlite pedagógovi alebo si pripravte ich prezentáciu na nasledujúcu hodinu. Na úlohu treba dať žiakom dostatok času - minimálne 1 - 2 týždne.

Na nasledujúcej hodine pedagóg pripraví prezentáciu jednotlivých domácich úloh - podnetov. Komentuje ich, v prípade potreby o doplnenie či spresnenie uloží autorovi/autorom podnetu ich dopracovanie. Následne vhodné podnety vložia žiaci na stránku www.odkazprestarostu.sk - pokiaľ vaše mesto či obec s touto stránkou spolupracuje (pozn. pre pedagóga - treba si vopred zistiť na uvedenej stránke). Iniciatíva Odkaz pre starostu je totiž na samosprávach nezávislá, ponúka im tento nástroj, ktorý v sebe obsahuje tiež dôležitú spätnú väzbu, sledovanie a vyhodnotenie riešenia daného podnetu a automatické informovanie autora podnetu o jeho riešení. Dá sa povedať, že tzv. otvorené samosprávy, tj. obce a mestá, ktoré si zakladajú na transparentnosti a otvorenej komunikácii s občanmi, s touto iniciatívou spolupracujú a podnety sa snažia riešiť. Ak však vaše mesto/obec s iniciatívou Odkaz pre starostu nespolupracuje, treba nájsť iný v obci/meste obvyklý spôsob podávania podnetov. Niektoré samosprávy na to majú určený formulár na svojich webových stránkach - napr. v Trenčíne: https://trencin.sk/pre-obcanov/otazky-a-odpovede/. Alebo je možné podnet podať na rokovaní Výboru mestskej časti (v mestách, o čase a mieste konania sa dozviete na webových stránkach mesta) či priamo na rokovaní Mestského/Obecného zastupiteľstva. Alebo je možné osloviť poslanca či priamo starostu/primátora všaj obce/vášho mesta a podnet odovzdať jemu (e-mailom, písomne, osobne...). Alebo je možné samozrejme podnet podať aj písomne v podateľni obecného/mestského úradu. Príklad podnetu v prílohe.

Najmenej mesiac po odoslaní podnetov je potrebné sa k téme vrátiť a vyhodnotiť, či a aké odpovede na podnet prišli, či boli vyriešené alebo či sú v štádiu riešenia alebo či zostali bez odpovede. V poslednom prípade je potrebné sa pripomenúť, zvoliť možno iný spôsob doručenia podnetu a žiadať odpoveď. Alebo využiť inštitút "infožiadosti" podľa zákona č. 211/2000 Z. z.  o slobodnom prístupe k informáciám, na ktorú je obecný/mestský úrad zo zákona povinný odpovedať do 10 dní (viď aktivita Infožiadosť).

Nakoniec pedagóg zadá žiakom poslednú úlohu (môže sa spracovať priamo na hodine alebo formou domácej úlohy): Celý príbeh podnetu - od identifikácie problému, jeho popisu, o spôsobe jeho podania až po jeho vyriešenie/riešenie/neriešenie napíšte krátku reportáž, pripojte fotky pôvodného stavu a stavu po prípadnom vyriešení podnetu a nahrajte ju prostredníctvom online formulára na stránku Mladých reportérov pre životné prostredie.

Ciele: 
  1. Prebudiť záujem žiakov o svoju obec/svoje mesto, podporiť ich všímavosť.
  2. Naučiť žiakov zručnosti identifikácie a formulácie podnetu pre samosprávu.
  3. Naučiť žiakov zručnosti podania podnetu a dosledovania jeho riešenia.
  4. Zvýšiť sebavedomie žiakov v oblasti aktívneho občianstva, žiaci pochopia na praktickom príklade svoje občianske práva spoluúčasti na samospráve svojej obce/svojho mesta.
  5. Zlepšiť sa v komunikačných zručnostiach, príp. v tímovej práci.
Príprava, pomôcky : 

Na odfotenie podnetu treba mobil či fotoaparát. Na prezentáciu témy treba počítač s internetovým pripojením + dataprojektor. Na vloženie podnetu na stránku www.odkazprestarostu.sk či na iný spôsob podania podnetu treba počítač s internetovým pripojením.

Trvanie aktivity: 

3 vyučovacie hodiny, ale nie celé: na 1. hodine iba zadanie domácej úlohy (tj. 5 - 15 minút), 2. hodina - vyhodnotenie DÚ a podanie podnetov, 3. hodina - vyhodnotenie riešenia podnetov a záverečná reportáž.

Popis aktivity v krokoch: 
  1. Úvod do problematiky podávania podnetov.
  2. Zadanie domácej úlohy - identifikujte, odfoťte a popíšte problém.
  3. Vyhodnotenie domácej úlohy.
  4. Voľba formy podania podnetov.
  5. Podanie podnetov.
  6. Vyhodnotenie odpovedí na podnety, príp. urgencia odpovedí.
  7. Tvorba reportáží - príbehov jednotlivých podnetov.
  8. Vloženie reportáží na stránku www.mladireporteri.sk.