Spätná väzba | 28. 03. 2021

Recenzia manuálu: 
Zameral som sa na kapitolu "Občianska participácia", kde som so žiakmi vyskúšal a otestoval prvé 3 kapitoly. Výber bol preto, lebo v biológii sa učíme veľa teórie a málo praxe. Tieto kapitoly spájajú teóriu s praxou a ponúkajú možnosť využitia nových kľúčových kompetencií (Úradný vestník EÚ, 2006, In Blaško, 2010, dostupné na http://andragogikaffpo.weebly.com/uploads/9/9/4/6/9946154/binder2.pdf, str. 29). Sú to tieto - 1. komunikácia v materinskom jazyku, 2. komunikácia v cudzích jazykoch, 3. matematická kompetencia a základné kompetencie v oblasti vedy a techniky, 4. digitálna kompetencia (sebaisté a kritické využívanie technológie informačnej spoločnosti – TIS), 5. kompetencia naučiť sa učiť, 6. spoločenské a občianske kompetencie, 7. iniciatívnosť a podnikavosť, 8. kultúrne povedomie a vyjadrovanie. Ak chceme u žiakov rozvíjať všetky alebo čo najviac kľúčových kompetencií v rámci každého predmetu, je potrebné im k tomu vytvoriť priestor. V rámci hodín Biológie v 8. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) a 9. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) je priestor na umožnenie žiakom rozvíjať všetky spomenuté kľúčové kompetencie so zameraním na kompetencie 5, 6, 7, 8. Tie sú na bežných hodinách rozvíjané len v malej miere. Ak dáme žiakom priestor, aby využili všetky svoje teoretické vedomosti a preniesli ich do praxe, ukážeme im zmysel učenia. Porozumejú tomu, prečo sa majú učiť aj teóriu. Vďaka novým zručnostiam sa im otvoria nové možnosti uvažovania v súvislostiach. Manuál 21 odporúčam na použitie aj v iných predmetoch, kde chceme spájať teóriu s praxou. Kde chceme žiakov zapájať do vyučovania a počúvať ich názory.
Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?: 
biológia
geografia
iné
Téma vyučovacej hodiny: 
Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠ
Popis vyučovacej hodiny: 
Každý učiteľ pozná svojich žiakov. Ak má v triede šikovných, ktorých by mohlo baviť spracovanie nejakého problému a sú samostatní, môže im zadať jednoduchý problém, ktorý spracujú. Buď písomne vo forme článku alebo získajú čo najviac informácií a zhrnú v prezentácii alebo spravia jednoduché video na mobil. Dôležité je, aby dostali možnosť prejaviť sa, "byť dôležití" v školských veciach, poukázať na problém a spracovať ho podľa seba. Túto úlohu by som nehodnotil známkou, aby v prípade zlyhania žiaci neboli odradení. Vysvetlil by som im, že zlyhanie v tejto úlohe neexistuje, lebo už len rozhodnutie, že niečo sami spravia, je veľkým úspechom. Samozrejme, ak by výsledok bol na úrovni a možno aj prekvapil v dobrom, určite by som za vypracovanie známku udelil. Treba si však dobre zvoliť dobrovoľníkov, nie zadávať úlohu celoplošne. Nájdu sa totiž žiaci, pre ktorých to bude záťaž a nebudú sa chcieť podieľať na aktivite. Ak ich k tomu donútime, urobíme presný opak toho, čo by sme očakávali. Zabijeme v nich nadšenie, lebo vec dostali príkazom. Tak sa k nej aj postavia. Hra je super, hlavne chválim výber ukážok.
Meno a priezvisko: 
Jaromír Flaškár
Škola: 
ZŠ Mládežnícka 1434/16, Púchov