Spätná väzba | 28. 03. 2021
Recenzia manuálu:
Zameral som sa na kapitolu "Občianska participácia", kde som so žiakmi vyskúšal a otestoval prvé 3 kapitoly. Výber bol preto, lebo v biológii sa učíme veľa teórie a málo praxe. Tieto kapitoly spájajú teóriu s praxou a ponúkajú možnosť využitia nových kľúčových kompetencií (Úradný vestník EÚ, 2006, In Blaško, 2010, dostupné na http://andragogikaffpo.weebly.com/uploads/9/9/4/6/9946154/binder2.pdf, str. 29).
Sú to tieto - 1. komunikácia v materinskom jazyku,
2. komunikácia v cudzích jazykoch,
3. matematická kompetencia a základné kompetencie v oblasti vedy a techniky,
4. digitálna kompetencia (sebaisté a kritické využívanie technológie informačnej spoločnosti – TIS),
5. kompetencia naučiť sa učiť,
6. spoločenské a občianske kompetencie,
7. iniciatívnosť a podnikavosť,
8. kultúrne povedomie a vyjadrovanie.
Ak chceme u žiakov rozvíjať všetky alebo čo najviac kľúčových kompetencií v rámci každého predmetu, je potrebné im k tomu vytvoriť priestor. V rámci hodín Biológie v 8. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) a 9. ročníku (Životné prostredie organizmov a človeka) je priestor na umožnenie žiakom rozvíjať všetky spomenuté kľúčové kompetencie so zameraním na kompetencie 5, 6, 7, 8. Tie sú na bežných hodinách rozvíjané len v malej miere.
Ak dáme žiakom priestor, aby využili všetky svoje teoretické vedomosti a preniesli ich do praxe, ukážeme im zmysel učenia. Porozumejú tomu, prečo sa majú učiť aj teóriu. Vďaka novým zručnostiam sa im otvoria nové možnosti uvažovania v súvislostiach.
Manuál 21 odporúčam na použitie aj v iných predmetoch, kde chceme spájať teóriu s praxou. Kde chceme žiakov zapájať do vyučovania a počúvať ich názory.
Výber aktivity:
Na akých predmetoch viete využívať túto aktivitu?:
biológia
geografia
iné
Téma vyučovacej hodiny:
Ekológia - 8. ročník ZŠ, Organizmy a prostredie - 9.ročník ZŠ
Popis vyučovacej hodiny:
Každý učiteľ pozná svojich žiakov. Ak má v triede šikovných, ktorých by mohlo baviť spracovanie nejakého problému a sú samostatní, môže im zadať jednoduchý problém, ktorý spracujú. Buď písomne vo forme článku alebo získajú čo najviac informácií a zhrnú v prezentácii alebo spravia jednoduché video na mobil.
Dôležité je, aby dostali možnosť prejaviť sa, "byť dôležití" v školských veciach, poukázať na problém a spracovať ho podľa seba.
Túto úlohu by som nehodnotil známkou, aby v prípade zlyhania žiaci neboli odradení. Vysvetlil by som im, že zlyhanie v tejto úlohe neexistuje, lebo už len rozhodnutie, že niečo sami spravia, je veľkým úspechom.
Samozrejme, ak by výsledok bol na úrovni a možno aj prekvapil v dobrom, určite by som za vypracovanie známku udelil.
Treba si však dobre zvoliť dobrovoľníkov, nie zadávať úlohu celoplošne. Nájdu sa totiž žiaci, pre ktorých to bude záťaž a nebudú sa chcieť podieľať na aktivite. Ak ich k tomu donútime, urobíme presný opak toho, čo by sme očakávali. Zabijeme v nich nadšenie, lebo vec dostali príkazom. Tak sa k nej aj postavia.
Hra je super, hlavne chválim výber ukážok.
Meno a priezvisko:
Jaromír Flaškár
Škola:
ZŠ Mládežnícka 1434/16, Púchov