V poradí už tretia otvorená výzva OPEN III do programu priviedla nové tváre. Aktivita zameraná na lepšie triedenie a minimalizáciu odpadu sa pomaly blíži do finále a zo zvedavých žiakov sa stávajú skúsení reportéri. Tímy počas šiestich mesiacov pracujú na mediálnych výstupoch pod vedením koučov - starších kolegov v programe. .
Tímy sa venujú témam ako odlišnosti v triedení, kompostovanie, obaly zložené z viac materiálov či vyvracanie mýtov o odpade. V prvej fáze výzvy sa zapojilo dokopy sedem skupiniek reportérov, ku ktorým sa ešte počas priebehu OPEN III. pridali ďalšie tri.
Učí odvahe
Výzvu realizujú Mladí reportéri v spolupráci s ENVI-PAK od začiatku decembra. Záujemci sa stretávajú cez webináre s koordinátormi a troma koučmi, ktorí im pomáhajú v oblasti písania článkov, tvorbe videí a práce so sociálnymi sieťami.
Pozitívny prínos lektorov v OPEN III. vníma aj tím dievčat z Prešova: „Kouči ma naučili hneď prvú základnú vec, že nie je hanba sa pýtať, ak niečo neviem. Okrem toho mi mnohokrát poradili,“ hodnotí Veronika Jenčová z tímu, ktorého ústrednou témou sú Zvedavé otázky o odpade. Druhá členka tímu Alexandra vyzdvihuje, že ku každému výstupu dostanú od lektorov úprimnú spätnú väzbu.
Malými krôčikmi až k cieľu
V januári 2021 dostali tímy svoju prvú úlohu, a to predstaviť svoj tím formou videa na sociálnej sieti. „Vo všeobecnosti ma bavia bádavé a kreatívne úlohy, takže príprava videa bola pre mňa ako uliata,“ zhodnocuje Veronika.
Po pár týžnoch oslovili dievčatá z Prešova spolu s ďalšími tímami verejnosť formou ankety. Výsledky následne spracovali vizuálne atraktívnym spôsobom. Vytvorili instagramové či facebookové stories, v ktorých vysvetlili hravou formou všetky nejasnosti z dotazníka. V tom sa vyžila najmä Alexandra, druhá členka tímu dievčat z Prešova: „Najviac si užívam túto tvorbu, keďže tu sa môže vyhrať aj moje umelecké a kreatívne ja.“
Tímy pravidelne komunikujú so svojou skupinou známych aj cez statusy, kde vysvetľujú najčastejšie skloňované otázky a nejasnosti z ankety. Napríklad tím z Majcichova takýmto spôsobom objasnil problematiku zberu kuchynského oleja.
Od marca tímy pracovali pod vedením koučky Aďky Henčekovej na tvorbe článkov. Reportéri kontaktovali nielen odborníčky z ENVI-PAK, ale aj zodpovedné spoločnosti zaoberajúce sa ich témou vo svojom okolí. Ako tvrdí Alexandra, s Aďkou sa naučila hlavne základné postupy a pravidlá tvorby článku, ako upútať pozornosť a taktiež získala množstvo nových informácií o odpade. „Sama by som sa asi nedonútila vzdelávať sa v danej problematike takto do hĺbky,“ konštatuje Alex.
Záverečnou úlohou výzvy OPEN III je vytvorenie krátkeho edukačného videa, na ktorom budú pracovať pod odborným dohľadom druhého z koučov - Mateja Majerského.
Novému sa učia aj pedagógovia
Výzvu hodnotí pozitívne aj pani učiteľka Silvia Prelovská zo Sládkovičova: „Takéto reportáže robia žiaci prvýkrát a veľmi sa mi páči, že sami navrhujú, čo a ako budú robiť. Tiež bolo pre nich novinkou písanie statusov, čo robili celkom s nevôľou, lebo väčšina z nich má profil vytvorený na ich záujmy. Ďakujeme, že sme sa dostali do OPEN III výzvy, lebo nielen oni, ale aj ja ako pedagóg sa v nej stále učím.“
Články, ktoré napísali jednotlivé tímy v rámci výzvy OPEN III, nájdete pod týmito odkazmi:
http://www.mladireporteri.sk/bioodpad-odpad-s-velkym-potencialom
http://www.mladireporteri.sk/spravodlivost-v-platbe-za-odpad
http://www.mladireporteri.sk/vytriedena-pravda-0
http://www.mladireporteri.sk/clanok/problematicke-odpady-kam-s-nimi
http://www.mladireporteri.sk/kam-s-plechovkami-do-plastov-i-samostatneho...